Translate

fredag 5 januari 2018

Syskonkalas

Jodå, vi kalasar vidare haha! Men först måste jag berätta om min spikmatta. Jag fick en sådan i julklapp av maken efter att ha sagt att jag ville ha en sådan. Det var min vän Tina som berättade att hon använde en sådan när hon inte kunde sova. Jag har inte heller någon särskilt bra nattsömn i perioder och inatt steg jag upp vid tretiden efter att ha varit vaken ett tag. När jag gick till sängs igen vid fem tog jag mattan och lade mig i sängen på den. Då kunde jag koncentrera mig på annat och somnade, vet inte hur länge jag låg på den innan jag föste bort den och vaknade halv tio på förmiddagen!!!! Chockad!!!! Är det någon som använder spismatta så?
Jag gick en promenad i det fina vädret. Vår i luften idag! Underbar känsla.








Widdings villa som jag varje dag passerar, fotar den nästan aldrig, den bara finns där och förfaller mer och mer. Det är trist.


Jag planterade en pärlhyacint till Haralds syster Inger, hon är en riktig pärla så det blev passande.

Vi var ditbjudna ikväll och då passade vi på att samtidigt gratulera svåger Peter som fyller 70 år nästa helg.



Fint uppdukat för alla gottegrisar!


Middagsbordet


Först en drink och gott tilltugg.


Vi fick en jättegod köttgryta med potatis och sallad, så mör och god med plommon, valnötter och annat gott.


Harald och syster Karin och bror Lasse.



Syster Inger och moster Ami.


Svägerska Helén och svåger Dan.


Mumsig efterrätt, chokladmousse med grädde och hallon.


Efter middagen visade moster Ami bilder och berättade om Svalnäs i Djursholm där hon och hennes syskon, däribland Haralds mamma,  bodde under 40-talet. Svalnäs är idag ett äldreboende.



Ami har varit där med dessa bilder och berättelser och nu fick vi ta del av detta. Det var så roligt att höra hennes berättelse om hur det var där på den tiden. Ami är helt fantastisk, hon fyller 88 år i sommar och har så mycket att berätta om ett innehållsrikt liv.


Ett jättestort hus som bara syns en liten del av här.


Vi tittade in i Ingers målarrum, hon utvecklas ständigt och hennes senaste målningar gillade jag jättemycket, de två översta här och flera andra.



En trevlig kväll som alltid med mycket gott. Tack!

4 kommentarer:

  1. Härligt med kalas!!! Och så fint du gjort med pärlhyacinten 💙💙💙 Ja så synd med det vackra huset so förfaller! Hoppas någon får köpa det snart. Ingers målningar är jättefina!!
    Tack för allt fint du visar och så häftigt att Ami kan berätta och visa så mycket för er sen hennes barndom. Ha en bra dag min vän!!! KRAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vi pratade ju om den där villan, jag hoppas verkligen att något snart händer. Ja, visst är det roligt att höra berättelser från gamla tider, historien är viktig och får oss att förstå en hel del. Kram

      Radera
  2. Jag har använt spikmatta i flera år vid behov..jättebra Kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra, när känner du behovet? Kram

      Radera