Translate

tisdag 15 december 2015

Tisdag

Tisdag och Veckans skiss och denna veckan är det jag som gjort skissen. Hoppas många hänger på och tolkar skissen.



Min egen tolkning med vit CS med lite mist. Papper från American Kraft, en stor text med maskinsöm och några små textremsor. Foto på sonen Joel med sambo Petra, så fina ihop.

Jag gick en rätt lång promenad, lite över 5 km så nu är det bara att köra på. Jag passade på att dela ut några julkort, känns bra att ha mål. Jag tittade in till Hanna och barnbarnsbarnen en liten stund.


Alva och Alice visade stolt upp deras nyklädda julgran och bakade pepparkakshus.



Jag fortsatte promenaden och solen steg så sakteliga. Ett härligt ljus ihop med morgonfrosten.


Jag hade tid hos sjukgymnasten med mitt knä och fick bakläxa för att jag inte tränar regelbundet hemma. Jag visste det, men tycker det är så jädrans tråkigt. Jag fick lite tips och ska försöka skärpa mig. Dessutom ska jag gå en atrosskola i januari och i samband med den så får jag träna hos dom. Jag behöver nog det för motivationen.


Jag provade att baka gorån som alltid mor gjorde. Jag kunde inte hitta mors recept och testade ett jag hittade, det finns så många olika. Dessa smakade precis som mors så det blev bra. Dock tog det några rån innan jag lärde mig tiden, men sedan blev dom hyfsat bra. Jag brände mig rejält hela tiden på fingertopparna när jag skulle rulla dom och till nästa gång måste jag ha något redskap till det. Någon som vet?


Mors gamla gjutjärnsjärn, heter det så? Rätt grisigt blev det runt det hela.



Jag använde detta receptet

Mamma Hedströms rullrån
3 ägg
Nästan 2 dl socker
150 gram smält smör
3 1/2 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
Vispa ihop allt till en smet! Grädda i rullrånsjärn på spisen! Rulla ihop!

6 kommentarer:

  1. TOKSNYGG skiss och en enastående tolkning!!! Gillar massor♡ Så fina färger och dom cirklarna är för snygga :-) Hur gör du när du ritar dina skisser, gör en LO och gör skissen efter den eller vice versa? Nyfiken och så imponerad och aningen avis på dina skills!!! Du är bara så bra. Bakat rån också, inte illa. Förstår att du inte orkar träna så duktigt hemma. Du kan ju inte vara disciplinerad i allt och alltid♡ Var rädd om dig! Kram Anna ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Anna, du är som vanligt så uppmuntrande. När jag ritar skisserna så tittar jag runt överallt på alla fina sidor och blir inspirerad. Sedan "tar" jag lite av upplägget från alla layouter jag gillar och ritar ner på papper. Sedan gör jag skisserna i datorn utifrån det jag ritat ner. Så enkelt är det, du skulle helt säkert göra fenomenala skisser. Gör en till mig vetja! Kram

      Radera
    2. Jaja!!! Haha!! "Så enkelt är det", för dig absolut....men inte för mig. Men till dig kan jag ju försöka MEN den blir hand ritad :-) Du är gullig du som tror på min förmåga ♡ Kram

      Radera
    3. Inte svårt alls att tro på din förmåga! Kram

      Radera
  2. Mm, får bli ett litet kakbesök hos dig💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, snart är det julledighet för dig och jag ser fram emot lite tid tillsammans, kram

      Radera