Translate

onsdag 5 februari 2014

Lite vårkänsla

Vilket underbart fint väder denna dag, jag vaknade sent, eftersom jag inte somnade förrän två (inte självvalt), så solen hade kommit upp ordentligt innan jag kom iväg på min promenad. Ett fantastiskt ljus och havet var så fint, det blir många bilder. Jag gick invallningen och tillbaka samma väg, ville inte lämna havet och det blev 6,7 km.


 
Isen börjar ge med sig.


 
Efter båtmässan igår och det fina vädret kände jag behov av att kolla till Aeolus.


 
Snart är det tid att segla ut härifrån på en tur.




 
Solen gjorde att det var ett dis så Kullaberg syns knappt.


 
Vattnet är kristallklart.



 
Lite blått bland den gamla tången.

 
Resten av dagen tillbringade jag med lite fixande och scrappande hemma. Wille kom för att spela och fikade med oss.

 
Han fick en ny gitarr i födelsedagspresent, en stålsträngad mindre modell och han var jätteglad.


 
Till middag gjorde jag en korvgryta, en gammal favorit som jag lagt recept på tidigare på gamla bloggen. Jag skriver receptet igen eftersom det är lättare att hitta här. Den är enkel och väldigt god, ibland längtar jag efter mat som inte är så fet.
 
Korvgryta
5 hg falukorv
3 st morötter
3 st purjolökar
8 st potatisar
1,5 tsk salt
vitpeppar
2,5 dl vatten
finklippt persilja
Ansa grönsakerna och skär dem i skivor. Ta av skinnet på korven och skär den i skivor. Varva korv och grönsaker i en gryta, salta och peppra, häll på vattnet och låt grytan koka tills grönsakerna är mjuka, omkring 40 minuter. Klipp persilja fint och strö den över den färdiga grytan.

6 kommentarer:

  1. Jättefina bilder. Om man inte sett isen så skulle man kunna tro att det är vårbilder och vilken fin blå färg havet har. Korvgrytan är nu kopierad och flyttad till "Tittes recept", verkar jätteenkel och ser god ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vädret den dagen får man tydligen njuta av.

      Radera
  2. Den korvgrytan gjorde jag mycket förr i tiden..har för mig att jag fick receptet av Lisbeth, den är god och enkel att göra...
    Och vilka fina bilder, det var en härlig dag igår....det får man leva på idag när himlen är jämngrå....Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är säkert så att receptet kommer från Lisbeth, jag har en liten svart skrivbok där jag har alla dessa gamla recept som vi delade med varandra.

      Radera
  3. Mm, även jag minns korvgrytan, mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har varit flitigt använd under åren.

      Radera