Translate

torsdag 4 september 2014

Segling

Härligt väder och vi har tagit några seglingsdagar för att njuta av de sista resterna av sommaren.
Höganäs - Ven, 20,6 distans, 5 timmar

 
Det är mycket djurliv i Öresund nu, men detta är det närmaste jag kommit med att försöka fånga en tumlare.

 
Lerbergets hamn från havet.

 
Svinbådan

 
Här simmade en säl helt plötsligt.

 
Det var en så vacker dag, vi kunde segla fram till Svinbådan sedan dog vinden och den lilla som fanns kom rakt framifrån. Det plus motström gjorde att det tog sin tid, men det gjorde inte så mycket, vi hade det helskönt.


 
Vi gick över till danska sidan för att slippa lite av motströmmen.

 
Kronborgs slott


 
Framme på Ven gick vi in i Kyrkbackens hamn.


 
Det var ingen trängsel och vi fick en bra plats och här är så fint.

 
Jag tänkte cykla och vi plockade fram vår båtcykel. Jag har inte cyklat på den på 7 år och herregud vad svårt det var. Styret riste och var svårt att styra och ramen för hög för mig. Men, jag gav mig inte utan lyckades ta mig över ön. Där köpte jag glass och vilade en stund.





 
Tycho Brahes museum, det är mycket fint på ön, men redan nu var det det ganska tomt och många av alla fina butiker var stängda.

 
Inte mycket båtar, vi ligger till vänster vid långa piren. Det kom lite fler båtar under kvällen och det blev en vacker solnedgång.

 
Samma bild morgonen efter som var en helt underbar morgon, sol, varmt, vindstilla och en skön frukost.
 
Ven - Helsingborg, 9,2 distans, 3,5 timmar
 
Det gick inte jättefort, vi kasade mest fram med strömmen, men vi hade absolut inte bråttom.


 
Lunch under seglingen, vårrullar från Lidl som var jättegoda, bra pris just nu och vi ska köpa fler, dessa var med kyckling.

 
Många fiskebåtar var ute på sundet denna dag.

 
Norra hamnen i Helsingborg och Dunkers Kulturhus från havet.


 
Vi låg förtöjda på stadssidan och det är alltid kul, särskilt en sån här dag med mycket folk som promenerade.

 
En liten tur på stan så Harald fick gå på Kullagatan! Jag skulle komplettera några matvaror och tänkte då tar jag Mästerlivs som ligger vid Dunkers Kulturhus, nära och bra. Möttes i dörren av en skylt, stängt på grund av konkurs. Ja det var väl inte så överraskande.

 
Vi åt en god middag och öppnade en av vinflaskorna jag köpte på vinhus i Luxemburg. Det var väldigt gott.

 
Vi träffade en del vänner och bekanta som kom förbi, riktigt kul att ligga där. Kvällen och solnedgången var återigen vacker.

 
 
Helsingborg - Höganäs, 11,8 distans, 2,5 timmar


 
En av de bästa seglingarna vi haft på senare tid, medvind, medström och sol och det gick som tusan hemåt.

 
Väl hemma fick vi besök av barnbarnet Anna och hade några intensiva och roliga timmar med henne i båten.
 
Ikväll har jag varit på mitt första möte med Höganäs Fotoklubb där jag nu gått med. Det ska bli roligt att se hur det blir.

5 kommentarer:

  1. Först förgyller du min dag med alla dessa fina bilder och sedan går jag och hämtar ett kort som du gjort till min brorsons bröllop och kan inte nog säga hur fint det är. Du är otrolig och som du tänkt till med de olika färgerna och bilderna på dem bägge och texten. Jag tror, eller kan nog säga, mig veta att Johan blir imponerad av kortet. Tusen tack och många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla! Roligt att du tyckte om kortet.

      Radera
  2. Så roligt att du gått med i Fotoklubben du är så duktig fotograf....Jag har aldrig varit på Ven!! Är ju konstigt kanske men nu följde jag med er så det var ju en bra början på den resan......Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nästa sommar tar du en tur dit! Där är så fint och lätt att åka båten från Landskrona och sedan hyra en cykel.

      Radera