Translate

söndag 21 september 2014

Kulturnatt

Kulturnatten i Höganäs, den är bara så trevlig med härligt utbud för alla utan öltält och skräp. Problemet är att man vill göra så mycket och vara överallt så varje gång känner jag att jag valde nog fel. För varje år lär jag mig kanske.

 
Dagen gick åt till pysslande hemma. Nu ska allt från båten stoppas in i skafferi och garderober och jag bestämde mig för att nu ska jag slänga alla gamla likörer som vi aldrig dricker. Då kom jag ihåg vad vi brukade få efter maten i Grekland så nu slänger jag nog inte allt ändå. Skivade äppelklyftor med grekisk likör, jag garnerade med lite limeskal som också gav god smak. Det går egentligen lika bra med vilken frukt som helst, apelsiner är gott med kanel. Som efterrätt eller som vi åt nu lite tilltugg till ett glas vitt vin.

 
Vi startade Kulturnatten med ett besök på Tokio där familjemedlemmar satt och åt.


 
Restaurangen har ett litet lekrum för barn, perfekt för föräldrar att få äta i lugn och ro medan barnen leker.

 
Det är mycket folk ute och det är roligt att bara strosa runt och prata.

 
Sonen Joel tog hand om barnen som ville åka upp i Räddningstjänsten stegbil.
 
 
 
 
Vår fina bokhandel hittar alltid på något roligt på Kulturnatten och denna gången hade de bakat helt underbara kakor från Fares bok. Jag är faktiskt rätt sugen på att köpa den.
 
Det fanns så mycket att titta på, en rolig del var Svensk-Irakiska föreningen som byggt upp en sittdel på gatan och sålde bl a gott hembakat iranskt bröd som vi köpte. Senare på kvällen gick de runt och bjöd på godis.
Vi hade bokat bord för att äta på Glöd och det gör vi inte om. Vi fick bara plats i loungen och den är placerad längst in i lokalen utan fönster så där satt vi och kunde inte se något ut. Maten tog en jäkla tid, vi väntade nästan en timme från att vi beställt. Maten var god, men det var inte värt priset tyckte jag. Många av våra vänner var också där och senare slog vi ihop oss en stund.

 
Vi avslutade kvällen i trubadurtältet och där var en härlig stämning. Tack kommunen och alla som jobbar med detta!


1 kommentar: