Translate

onsdag 26 november 2014

Tisdagsfest

Något av det mest glädjande som pensionär är att kunna träffa vänner närsomhelst oavsett dag och tid. Denna dag ägnade jag åt matlagning inför våra vänner, Ingmar och Elisabeths besök. Äntligen var det sol, november har ju varit extremt solfattig och nu gäller det verkligen att kasta sig ut i solen medan den är på topp. Jag var glad att jag hann med det, underbart väder.

 
Jag hittade en ny väg (stig) bakom Kullagatan.

 
Inte mycket kvar nu av träden mer än grenarna.

 
Det är alltid en härlig känsla att vika av och gå rakt ner mot havet.

 
Kullaberg var synligt idag och låg inte inbäddat i ett gråtöcken.

 
Det var fler som tog tillvara solen.


 
Sol!!!!


 
Restaurangbygget fortskrider, det blir jättefint med mycket glas.


 
Idag blev dagens butik två, först Bokoutleten.

 
Så mycket där är, jag var helt förundrad, har helt missat denna tidigare.

 
Massor av böcker och annat, spel, prylar, lätt att hitta julklappar till bra pris. Jag gick hem med en.


 
Den andra butiken i samma byggnad, Lager 157.

 
Jag går gärna in där och handlar, det är rätt mycket ungdomsinriktat, men jag hittar ofta tröjor, linne odyl till bra priser.

 
Lite mätt är jag på detta, om man inte vill gå omkring som spräckliga djur är modet lite begränsat just nu.

 
Våra goa vänner är på plats.

 
Det här var goda tilltugg.
 
Karamelliserade pepparkakskuber med brie
50 g mjuk pepparkaka i kuber
1-2 msk smör
200 g brieost
15 g finhackade valnötter
10 physalisfrukter
Hetta upp smöret och stek pepparkakskuberna försiktigt några sekunder på var sida så ytan karamelliseras. Var försiktig då det bränns lätt. Vänd två av ostkubernas sidor i valnötshacket. Varva med physalis på pinnar.

 
Minicrustader med krämig grönmögelost och en päron och ingefäramarmelad. Man kan välja vilken ost och marmelad man vill. Värm i ugnen precis innan servering, det är jättegott.

 
Idag gjorde jag en drink efter recept.
 
Hallonmojito
1 glas
10 hallon
1 msk råsocker
5 myntablad
1 pressad lime
ca 4 cl vit rom
isbitar
ev en skvätt sodavatten
Krossa hallonen med is, socker och myntablad i en mortel. Pressa i limen och häll på rom. Toppa av med en skvätt sodavatten.

 
Små förrätter som var jättegoda, två recept och en god senapssill
 
Böcklingscheesecake med dill och gräslök
100 g böckling (rensad och i bitar)
100 g creme fraiche
600 g färskost (jag tog inte så mycket, hade en känsla av att det var fel)
4 blad gelantin
20 g finhackad dill
20 g finhackad gräslök
1 citron (saft och rivet skal)
kavring i tunna skivor
salt och peppar
till servering: löjrom och dill eller gräslök
Värm upp creme fraiche och färskost. Smält gelantinet och vispa ut i ost- och creme fraicheblandningen, vänd försiktigt ner böckling och de hackade örterna. Smaka av med salt, peppar och citron. Täck botten på en form med kavringen, fyll på med smeten och ställ kallt, gärna över natten. Vid servering, skär i kuber och garnera.
 
Krämig nubbesill
1 dl majonnäs
1,5 dl gräddfil
1 burk matjessill (avrunnen och tärnad)
4 msk kaviar
3 kokta kalla potatisar (tärnade)
2 kokta ägg (tärnade)
1/2 rödlök (finhackad)
1 msk finhackad dill
knäckebröd
Blanda samman alla ingredienser och servera på knäckebröd.

 
Haralds tallrik som inte äter sill, gubbröran med skinka istället, skinka med en bönmix, ostkuber med en whiskymarmelad.

 
Jaha, vilken runda ska vi ta runt jorden? Vårt eviga samtalsämne och mycket annat och mycket skratt.

 
Sedan vet jag inte vad som hände för jag glömde fotografera huvudrätten. Gott var det iallafall. Recepten är från boken Kalasgott av Jennie Benjaminsson, en av deltagarna i Sverigas Mästerkock. Om ni klickar på bilden så tror jag receptet är läsbart.


 
Efterrätten var så kalasgod som boken heter. Jag serverade kakan med hallon och ananaskross, hade varit bättre med bitar, men jag hade en sådan burk och tog den.


 
Tack för en som vanligt rolig kväll.

2 kommentarer: