Translate

måndag 3 november 2014

Mysmåndag

En riktig toppendag idag. Började med ett besök av gulliga Alva och Alice med mamma Hanna. Det är bara så roligt att ha tid att vara med dom. Den tiden hade jag aldrig med barnbarnen när de var små.

 
Måla och stämpla, premiär för sådant här hos oss.

 
Hanna.

 
Jag har hittat min skolåda med gamla halsband, dessa från karnevalen i Brasilien.

 
Lite riskakor i favoritskålarna.

 
Alva med dockan Nelly från Brasilien.

 
Alice med dockan Kajsa från Ullared,

 
Så var besöket slut, tack för det!
Jag bakade en kaka till kaffet med vännerna Ingmar och Elisabeth.

 

Kokosäppelpaj med citron, glutenfri
5-6 äpplen, ca 800 gr
2 msk socker
rivet skal av en citron

Täcke
50 gr smör
1 dl socker...(jag tror det räcker med 0,5 dl)
1 påse kokosflingor, 200 gr
2 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i kastrull, ta bort från värmen, rör i socker, kokos och sist äggen.

Skala och klyfta äpplena och lägg dem i en bunke med sockret och det rivna citronskalet. Blanda runt så att alla äppelklyftorna blir täckta. Lägg i stor ugnsform och fördela kokostäcket över. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Håll koll, kokos kan snabbt ta färg, lägg över folie mot slutet i så fall.

Servera den avsvalnade kakan med vispgrädde.

Den var god, men lite smaklös, jag tror att ananas istället för äpple skulle varit gott.
 
Vi promenerade till vår fina biograf där vi så Bröllopskaos. Den var så rolig, längesedan jag skrattade så mycket. Se den om ni har möjlighet.

2 kommentarer:

  1. Jag såg Hanna gående med Alva och Alice när jag körde mot övre och då tänkte jag att hon nog var på väg till dig och Harald och se det var dom ju och så kul med alla dessa pärlhalsband och lite målning och samtidigt lite tilltugg. Härliga tider med dessa små!

    SvaraRadera