Translate

söndag 8 november 2015

Intensiv söndag

Ingen långfrukost idag precis, jag satte igång med vetebrödsbak. Det är Fars dag och man vet aldrig vad fars barn tar sig för. Vi firar inte direkt mors eller fars dag, men ibland brukar iallafall döttrarna höra av sig på något sätt.


Jag bakade de goda vetelängderna efter Roy Fares recept.

Den där kalkonen jag gjorde för ett tag sedan och som hamnade i frysen blev idag middag tillsammans med syster Anita och systerson Thomas som flyttat till Höganäs. Jag skar upp kalkonen och placerade i en ugnsform och sedan fick den värmas under folie lite drygt 1 timme. Det blir jättebra och skönt att inte behöva tillaga kalkonen samma dag. Potatis, brunsås som jag gjorde tidigare och frös, broccoli, rödkål och vinbärsgelé. Det blev riktigt gott idag. 


För att köra på den där mormorsmiddagen gjorde jag en äppelkaka som mor alltid gjorde. Skalade skivade äpplen som varvas med ströbröd och socker. Överst hyvlade jag smör och sedan in i ugnen. Det blir väldigt enkelt och gott, iallafall för mig är det så mycket minnen med den. Jag skulle bara tagit lite mer ströbröd så är det någon som gör denna så snåla inte på den. Vaniljsås därtill.

Jag blev riktigt imponerad av mig själv att jag lyckades tajma ugnen till allt detta och vara klar till kl 13.00!



Thomas arbetar som översättaren och jag fick en av hans nyare översatta böcker. Jag har kommit av mig alldeles med läsningen, men tänker varje dag att nu måste jag börja igen.  För en pensionär räcker inte tiden till alltså!

Precis lagom till kaffet efter maten kom Haralds dotter Maria och det blev en trevlig fika.



Fina rosor och en trisslott fick far i huset. 


Senare kom även barnbarnet Ebba för att sälja rabattkuponghäfte för KDFF, damfotbollen i Höganäs. Man får snabbt tillbaka den hundralappen när man använder häftet så det är en riktigt bra sak, både för dom som köper och för föreningen.


Även sonen Joel anslöt och go`fikan fortsatte.


En riktigt härlig dag alltså!

Jag lyckades göra klart en layout mellan jäsning och ugnstider. Den är till En Liten Butiks novembertävling. Till den ska man använda PL-kort och jag hoppas att jag tänkt rätt.


Bakgrundspappret är från American Craft och jag har använt tre PL-kort (tror jag det klassas som). Foto på sonen Joel sittande ovanför Jerusalem som vi besökte 1987.

6 kommentarer:

  1. Ännu en härlig dag med din fina familj!! Gott hembakat också, LYX!! Och som grädde på moset en fin LO med ett underbart minne och motiv!! Ännu ett så snyggt bg papper, gillar!! Tack för att du fick mig att förstå att jag ju kan göra en LO till den utmaningen , jag blev så låst vid att det var ett kort i exemplet :) Hoppas du får en bra dag och start på veckan!! Kram Anna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anna, du får mig alltid att tro på att jag kan, tack! Kram

      Radera
  2. Jättefin LO och du har gjort precis rätt! Den boken vill jag läsa och nu vill jag det ändå mer när jag vet vem som översatt den:) Jag är ju bibliotekarie så jag måste ta mig tiden att läsa men då har jag mindre tid att scrappa för.

    SvaraRadera
  3. Glömde säga tack för att du är med och tävlar hos En Liten Butik!

    SvaraRadera
  4. Riktigt snygg layout!! Lycka till i månadsutmaningen!

    SvaraRadera
  5. Jättefin LO!! Härliga färger och ett jätteläckert papper som bakgrund! :D

    SvaraRadera