Translate

lördag 14 november 2015

Sorglig dag

Först på morgonen idag förstod vi riktigt omfattningen av terroristdåden i Paris och vad som händer i Europa just nu. Nu hoppas jag att vi gemensamt kan hjälpas åt att ta emot alla dessa flyktingar som  flyr terrorn och att världens ledare kan enas om att bekämpa terrorismen. Det är så sorgligt alltihop, oskyldiga människor som befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt, ingen kan värja sig eftersom det aldrig går att förutse. Vi har varit skyddade, men det är nog slut med det.  Efter att ha suttit vid TV:n hela morgonen gick vi till Biblioteket för att höra Jonne Wendler berätta om Höganäs och kriget under 1939-1945. Jag har bott granne med honom och hans fru Elsa så jag vet att han är underhållande, jag vet inte exakt hur gammal han är men en bra bit över 80 iallafall. Det var så intressant, han varvade vad som hände i kriget med vad som hände i lilla Höganäs och drog också paralleller med dagens situation efter morgonens händelser. Höganäs tog under 2 dagar emot 960 flyktingar från Danmark när tyskarna skulle deportera alla danska judar och gjorde det med öppna armar, det är något att tänka på idag. Jag är så glad över att vi gick dit, synd att inte fler yngre människor var där.


Det var Mia som fick oss att gå dit, hon växte upp med Elsa och Jonne och ville så gärna lyssna, hon var bland de yngsta där.




Inte nog med att Jonne minns massor och kan prata, de har också en enorm samling med allt möjligt som de hade med sig. Brännpunkten är Höganäs AB:s personaltidning som idag heter HotSpot (rätt kul haha). De nedersta nr här är från en politisk debatt i Folkparken under någon av krigsåren.



Denna radion inköptes 1936 för att de skulle lyssna på OS i Berlin och som sedan blev betydelsefull av annan anledning. Jag kan tillägga att Jonne sist i en barnaskara av 12 och de bodde i Gruvgården i 1 rok under hans uppväxt. 

Vi gick sedan ner och förhandskollade Fotoutställningen på Biblioteket. Tidigare under dagen hängdes alla bilder, men jag var inte med på det eftersom jag ska stå för mackor odyl under morgondagen. Imorgon ska jag kolla lite bättre, men det såg fint ut med alla bilder.

Dagens layout då, ja den är till Hobbyworlds novembertävling som är en skiss.



Jag har gjort denna till dotter Mia som älskade sin morfar, min far som jag ju också älskade väldigt mycket. Fotot är far liksom till vardags och han gillade att "slänga käft" med Mia. Jag har använt vit CS och nu upptäckte jag plötsligt att jag har bara 1 st kvar, hur många jag än köper så tar dom slut. Mist och akvarellfärg på den och sedan tog jag upp färgerna och blommorna i Mias linne. Jag tror fotot är från 1991 eller 1992.

8 kommentarer:

  1. Fina fina morfar! Åh, tänk om både mormor och morfar fått vara kvar längre!

    SvaraRadera
  2. ÅHHH!! Du får alltid ihop dessa cirklar så BRA!! Jag gjorde ett kort jag.. kommer nog ikväll... Ett så härligt foto också med många fina minnen. Så läckert alltihopa som alltid!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, jag gillar cirklar jag.... Ser fram emot att se ditt kort, kram

      Radera
  3. Du har fått till en väldigt fin layout med ett fint bild och härliga minnen!
    Tack för att du är med och tävlar med oss på Hobbyworld.

    Hälsningar
    Helén

    SvaraRadera
  4. Åh, en sån läcker LO!

    Tack för att du deltar i Hobbyworlds novemberutmaning!

    Kram
    / Jeanette - Tettiz

    SvaraRadera
  5. Snygg LO, det är ju härligt att få bevara minnena på detta sätt.


    Roligt att du är med i Hobbyworlds utmaning denna månaden.
    Kram Katja/Mezzanotte

    SvaraRadera
  6. Men så vacker och stämningsfull LO! <3

    Tack för att du är med och deltar hos oss på Hobbyworld och tolkade min skiss. :)

    Mvh Malin

    SvaraRadera