Translate

tisdag 3 november 2015

Tisdag och Veckans skiss

Omvänd ordning, idag börjar jag med en layout. Det är en ny skiss hos Veckans Skiss som vanligt. Det är Åsa som ritat den fina skissen.



Jag använde ett bakgrundspapper från American Kraft och där fanns redan alla cirklarna, även de andra pappren är därifrån också lite olika dekorationer från gömmorna. Foto på barnbarnsbarnet Alice med ett stort skalat äpple att börja mumsa på.

För att fortsätta med barnbarnsbarnen så pratade jag med Evy och mamma Ellinor i Dusseldorf igår på FaceTime. Nu svarar hon inte precis, men så roligt att få titta på henne, hon växer så det knakar och är sådär rund och go som alla barnen i vår familj varit.


En promenad blev det idag. Först var jag in hos Maria Grant på Köpmansgatan. Där är det jul och så mycket fina saker, allt hon har är originellt, gå dit och titta ni som bor i närheten.



Jag fick med mig hem en liten ljuslykta  som syns här med en hjort, den lyser nu på min skänk, jättefin, 35 kronor.



Jag fortsatte upp mot Saluhallen och passerar då Höganäs AB:s kontor och fick syn på dessa korgar med stenkol, dom har väl inte varit där förut?
Jag skulle besöka den nya blomsteraffären som ligger vid Garage hade jag tänkt, men där var stängt och inte ett enda anslag om vilka öppettiderna är.



Det nya Swedbankshuset är nu klart och inflyttat.


Jag gick till Flora, blomsteraffären på Storgatan istället och köpte nya blommor till våra fönster och utebruken vid ingången. Det är kanske lite galet, men det blev bl a en vit julstjärna, alldeles nyinkommen. Tack till Anna som skickat mig ett blomsterkort, se så fint det blev!


Jag gjorde middag idag, Köttfärssås med spagetti och nyriven parmesan. Det var så gott, men kanske jag njuter extra när jag kan äta. Jag vet inte hur ni tillagar köttfärssås men receptet i mitt huvud är detta.
Jag steker finhackad gul lök med ett par vitlöksklyftor, tillsätter köttfärsen och steker ordentligt. Mycket tomatpuré, oxfond och vatten till lagom konsistens. Tillsätter salt, peppar, chili, oregano och basilika efter önskemål och sedan får det stå och koka tillsammans sådär minst en 20 minuter.

4 kommentarer:

  1. ÅH!! söt bäbis!!! Vad hon vuxit!!! :) Vilken underbar butik du besökt och snyggt blev det med den vita julstjärnan, kul att presentkortet kom till pass där <3 Jag gör min köttf.sås ungefär så oxå fast med lök pulver och ingen chili och gröna kryddor :) Har fått tag i ett jättebra gott lökpulver från "Junis Kryddor" det säljs på marknader och innehåller inga tillsatser. Bra smak och inga lök bitar för småttingarna att plocka ur och jag slipper gråta vid lök hackning, win-win situation ;) Men din är säkert MYCKET godare!! Och en så där frisk och glad LO igen!! Du har så ånga fina BG papper, gillar det där massor!! Nytt från mässan? Och dina chipboard pilar = vill HA!! Du har gjort en super härlig tolkning av skissen!! Tack för en god morgon igen :) Kram Anna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad bra med lökpulver istället för lök, jag har haft problem med det tidigare när barnbarnen var små och inte ville ha lökbitar så din är säkert lika god. Tack Anna för uppmuntran, ja, jag köpte en massa papper på mässan från American Craft, olika serier i ljusa färger som jag gillar. Chipboardpilarna köpte jag också där, men har ju som vanligt slängt förpackningen och kommer inte ihåg, haha, oförbätterlig! Kram

      Radera
  2. Korgarna med stenkol är nytt tror jag. Vi har varit många gånger och matat fiskarna i dammen och jag har då aldrig sett dessa. Evy är jättegullig och så roligt att kunna hålla kontakt över hela världen och då kunna se och höra också. Det är en sak som är bra med internet. Se framemot nästa promenad. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, bra att få bekräftat det, tror ju inte riktigt på mig själv längre haha! Ja, jag älskar möjligheterna med internet och sociala medier även om det har baksidor, men vad har inte det. Kram

      Radera