Translate

onsdag 25 november 2015

Pysseldag

Jag gick inte ut idag heller, detta kan lätt bli en vana känner jag. Regn och rusk, värk i benet och allmänt olustig, då är det lätt att ge efter. Men, det har varit så skönt och jag har scrappat och fixat en massa.

Jag har gjort en adventskalender nästan klar, fattas fortfarande några paket och jag ska försöka göra det hela lite mysigare.


Allt står på ett bord i hallen och tanken är att de som kommer på besök får ta ett litet paket för just den dagen, kommer det ingen så får Harald ta den haha! Jag såg tipset någonstans och det är ljuslyktor som efterhand som paketen försvinner kommer att få ett värmeljus istället. Jag har klippt ut vimplar, stämplat dom och fäst med häftklammer på ett kort sugrör. Jag köpte ljuslyktorna på Jysk, det var inte så dyra och ändå fina.


Jag visar en av de färdiga layouterna idag, den är till Lasting Memories och deras sista utmaning på temat Thankful.  Denna veckan är det tillika en bingobricka.


Jag har valt den nedersta vågräta raden, Brads, jag har en del sådana och använder dom inte så mycket numera, Cardstock, cirklar och ett foto.


Ja, CS alltså som vanligt, vit, lite miststänk, utstansade cirklar varav texten är liksom temat, jag har skrivit lite till min man Harald och fotot är på honom från Brasilien 2009.  Just det fotot är ett härligt minne från en underbar dag hos en ny bekant där som bodde med en jättetomt och vi fick bada i sötvatten. Olika brads och några pärlor.

Jag har gjort ingefärsshot, detta ska vara riktigt bra att dricka. Jag fick receptet av syster Anita, men har också sett nu att det ligger många recept på internet, populär tydligen. Nu ska jag testa detta och se vad som händer, en shot morgon och kväll.


Ingefärsshot

200-300 g färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl flytande honung
2 citroner, saften
Skölj ingefäran noga och riv den grovt. Den behöver inte skalas. Lägg det rivna i en kastrull med vatten och låt koka under lock i 20 minuter. Sila av, tillsätt honung och rör tills den har lösts upp. Låt svalna till rumstemperatur. Pressa saften ur citronerna (rulla dom först mot ett hårt underlag så frigörs mer saft) och rör ner i ingefärsvätskan. Sila av igen med finmaskig sil. Häll på flaska med kork och förvara i kylskåp. Skaka om flaskan innan du häller upp i snapsglas. Räcker ett par veckor för en person.

5 kommentarer:

  1. Ibland behöver man, och även du, få bara ta en sån mys och pysseldag!! Det är ingen risk att det blir en vana när det gäller dig, snart är du ute och tar dina långa härliga promenader igen. <3 Vilken rolig ide' med en sån advents kalender, otur IGEN att jag inte kan slinka förbi på en kopp kaffe och kanske ha turen att vara först den dagen och få öppna en "lucka" :) Och så en sån där läcker cirkel LO som du är bara bäst på. Perfekt komposition och roligt att du letat fram bradsen!! Snyggt!! Du tog dig an "min" utmaning före mig du att använda sånt som legat länge, bra där!! :) Fin text du skrivit till Harald också.
    Nu har vi åtminstone frost och hela -6 grader ute idag, alltid nåt :) Tack för en mys stund med frukost och morgon kaffet!! Ha en härlig dag!! Kram Anna :)

    SvaraRadera
  2. Haha, nej jag har någon alldeles för stark som knackar mig på axeln och om det inte funkar så säger Runkeeper i Iphonen till mig att nu är det dags. Ja du hade kunnat få öppna hur många som helst om du kommit och fikat med mig! Tack, nu är det trevliga temat slut, kanske blir ett roligt nästa månad också. Åh, då är det vackert hos dig nu med frost, det är det inte här..... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det blir en sista utmaning nu på söndag i samma tema, jag har en till gd-LO kvar iallafall. Det är ju den 29/11... Men jag lovar inte :-) kram

      Radera
  3. Åh, jag kan komma varje dag, men då får du komma till min kalender:)

    SvaraRadera
  4. Such a great page :) Thanks for playing along with Lasting Memories Tina LMDT

    SvaraRadera