Translate

söndag 14 december 2014

Luciakonsert och pyssel

AlltOmScraps söndagsinlägg är idag julpyssel, http://tidning.alltomscrap.se/2014/12/lite-enkelt-julpyssel.html Jag har för första gången gjort en tutorial, alltså med bilder visa hur man går tillväga. Gå in och titta om ni vill. Jag tycker själv att dom här granarna är finare i verkligheten än på bild.


 
Det var luciakonsert i kyrkan igår och idag och det var riktigt fint och bra. Ungdomskörerna var så duktiga, riktigt härligt som jag blev glad av.


 
Kyrkan var helt full och det stod också folk som inte fick plats. Jag var där med Mia, Hanna, Alva och Alice.

 
Töserna var så intresserade, pekade och sa "mera" så fort sången slutade. Konserten varade 1 timme och 20 minuter och dom tyckte det var roligt hela tiden.

 
Jag gjorde pepparkaksdeg igår och bakade ut hälften idag, det blev nog för stor sats.

 
Jag fick roliga pepparkaksformar av bror Johan för oss seglare.
 
 
Det blev vanliga formar också, lite mer lagom i storlek. Receptet har jag fått av Hanna, det blir hårda, lite sega och kryddiga pepparkakor som jag gillar. Möjligtvis lite för söta, men det går ju att minska på sockret.
 
Hannas pepparkakor
4,5 dl mörk sirap kokas i 3 minuter
300 g smör
4,5 dl socker
1 ägg
4 tsk nejlika
6 tsk kanel
4 tsk ingefära
4 tsk kardemumma
13-15 dl vetemjöl
Rör sirapen till den är ljummen, rör ner smöret, socker, ägget och kryddorna. Arbeta in det mesta av mjölet och låt stå över natten. Grädda i 175 grader i ca 5 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar