söndag 25 januari 2015

Stranddag och ceremonier

Vi har haft en jätteskön och spännande dag här i Sanur på Bali. Vi vaknade lite chockade 09.40 och fick bråttom, frukosten stänger 10.30! Frukostbuffén här är väl ingen höjdare direkt, men inget att direkt klaga på heller, vi blir mätta, men om vi jämför med frukosten i Jordanien så är denna ganska simpel. Under frukosten fick vi vår första syn av begravningsceremonier som vi sedan följde under dagen.

Ett stort följe passerade utanför vårt frukostbord med fina vagnar med de döda. De fortsatte ner till stranden där de sedan kremeras och sedan åker askan med olika saker till den döde ut på havet med en båt, ungefär så iallafall.

Vi skulle ha ett möte med Fritidsresors representant här då vi fick information om olika saker och utflykter. Det var vi och ett par till i vår ålder, också skåningar, trevligt. Vi bokade in 3 dagsturer tillsammans den kommande veckan.

Vi tog oss sedan ner till stranden för att bada och njuta i solen fast under parasoll, det är helt omöjligt att ligga i solen.

Under eftermiddagen såg vi när de döda brändes och röken låg emellanåt tät. Det var väldigt spännande att få se hur allt detta gick till. Långa bord med olika saker som de döda skulle ha med sig och allt är väldigt vackert. Människorna är så fina här och vänliga.

Här var kremeringsstället uppbyggt, men vi ville inte gå för nära, kändes för privat.

På tillbakavägen shoppade vi, hade lovat en kvinna att komma och köpa, dom är lite på, men det är inte svårt att säga nej och de accepterar det direkt.

Byxor och hatt till mig och shorts och hatt till Harald, det är bara tvunget att ha något på huvudet här och det tänkte jag inte på när jag packade.
Vi vilade oss lite på hotellet och tog en GT på balkongen innan vi gick ut för att äta middag. Hoppas du blir nöjd nu Joel med bilderna.

Vi åt middag på en restaurang med Indonesisk mat och det var gott.

Vi drack indonesisk öl också, tror jag att det var iallafall, vi ser ju inte någon av oss, haha!

Besök på restaurangen.

Min mat, schrimps, jättegott!

Haralds, biff med jordnötssås, också gott tyckte han.
Under tiden vi åt bröt ett jätteoväder ut, jösses vad det regnade och åskande något enormt. Vi sprang tillbaka till hotellet och det regnar fortfarande. Hoppas det regnat över imorgon. Vi vet ju att det kan bli så eftersom det är regnperiod här. En härlig dag iallafall!