Translate

söndag 5 juni 2016

Mölle och Gilleleje

I fredags morse vaknade vi till en härlig dag i Mölle hamn. Jag tog en liten morgonpromenad.




De som har Saluhallen i Höganäs och Grand Hotell här i Mölle håller på att renovera gamla brandstationen för att göra en filial till Saluhallen. Det blir säkert väldigt bra och i Mölle behövs det någon slags färskvarubutik, det finns ingenting idag. Vi hade en tysk båt bakom oss under natten som levereansseglade och de behövde lite varor.




Det finns en hel del äventyrsaktiviteter runt Kullaberg.




Vid midnatt kom en flotte in i hamnen och jag tittade på den och fick en pratstund med killen i hängmattan. Kul att höra om deras idé om en Musikflotte som skall ligga inne i kanalen i Göteborg. Den var byggd i Landskrona och nu höll dom på att köra upp den till Göteborg. Jättefin är den.


Jag gick upp till vännen Ames hus för att titta på hennes pågående renovering av kök och annat. 


En av hennes många installationer utomhus.


Kul skylt, jag tog henne på orden och kikade in, det blir så fint, vilket lyft inomhus.

Vi kastade loss för att segla över till Gilleleje, en helt underbar segling, det är just dessa seglingar som gör det värt allt slit med en båt.


Kullaberg är så vackert nu i sin finaste grönska.


Tumlare finns det gott om i Öresund och Kattegatt. Dom är lite svåra att fånga på bild bara.


Jag har det skönt.


Pannkakor till lunch när vi kom fram till Gilleleje och sedan bad.


Harald var lite kinkig.




Vi låg så bra där längst in i nya hamnen.


Vi tog en promenad i byn och på varvet låg Valkyrian från Höganäs.






Min glass, den med danskt guf, mums.


Harald grillade på kvällen på vår gasolgrill.


Vi hade fri utsikt från båten över Öresund och Nakkehoved fyr. Bättre kan det inte bli.


Gillade kotletter som legat i marinad, färsk sparris, potatis och bearnaessås.


På morgonen tog jag ett bad innan vi kastade loss för att segla hemåt igen. Vi hade en visning av båten på eftermiddagen igår och ville inte missa det. En hel del intressenter nu, men långt till köp.


En fin morgon till.


En liten pojke på bryggen, såg så härligt och rofyllt ut.


Och här är en tant, rätt rofyllt det också.



Hon tror att hon är en svan eller något, men det går inte så bra.


Segling hemåt igen.



Vi tyckte det var alldeles för fint för att gå hem så vi stannade i båten och hade en skön kväll och natt.


Hur det än går med försäljningen så är jag så tacksam över dessa dagar. Får vi sålt kan vi tänka på dom och om vi inte får sålt så kan vi hoppas på flera.

9 kommentarer:

  1. Såå härligt ni har det...roligt att få hänga med på färden med dina fina bilder....Gunnel

    SvaraRadera
  2. Åh, guf ... jag vill också ha😬

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så gott och speciellt, bara i Danmark!

      Radera
  3. UNDERBAAAART!!!! Jag njuter med Er!!! Vi har jättefint med sol och grönska, inte så varmt nu heller, men dina bilder ser så exotiska ut mot vår natur här uppe :) Härligt!! KRAAAM <3 ps. jag håller på att scrappa våra skor... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns väldigt exotiskt här nu, trots att det blivit lite svalare så är det högsommar! Åh vad kul, ska bli roligt att se....Kram

      Radera
  4. Håller med alla ovanstående, men jag undrar vad Guf är för något. Kramar till er båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Guf är som en marängsmet som slevas ovanpå glassen. Kram

      Radera