Translate

söndag 16 oktober 2016

Budapest, tredje dagen

Notera tredje dagen, nu tar vi rekord! Idag kunde vi vägen till stan och allt fungerade, skönt. Vi började med lite shopping, bara strosade runt lite i affärskvarteren. Jag köpte några få saker, bl a några julklappar, inte så dumt. Hade jag varit själv hade jag kollat mycket mer, det finns många roliga butiker här och inte är det så dyrt heller.





Nejnej, inga smakprover här inte....




Vi fortsatte till Saluhallen.


Vi började med att åka upp på andra våningen och det var packat med folk, vi orkade inte med det riktigt och gick ner efter en stund. Vi tittade lite på allt utbud men det blev bara inhandlat ett bröd.




Igår såg vi detta från bussen och blev nyfikna. Vi uppfattade båda det som att det hörde ihop med Saluhallen, men det gjorde det inte alls. Vi gick dit och det var ganska tomt, jag vet fortfarande inte riktigt vad det är, men tror att det är tänkt för olika evenemang.


Nu var vi hungriga och trötta, vi hade tänkt att äta en langos på Saluhallen, men så blev inte det. Det var fint väder idag och inte så kallt så Harald fick sitta ute på en uteservering. Han säger hela tiden, "vi skulle varit här på våren eller sommaren, så man kan sitta ute". 


Det blev en langos iallafall, men det är inte gott, jag avskyr den där fritössmaken. Jag åt lite av den iallafall så vi blev mätta.


Nu hade vi större delen av den röda linjen kvar på Hop on/Hop off bussarna så den tog vi. 


Vi fick en buss med tak så det blev inte mycket fotat, det var ändå tur för nu började det regna. Här hade vi egentligen planerat ett bad på Szechenyi badet, men vi sköt på det till söndag.
Istället tog vi en flodtur som också ingår i Hop on/Hop off.




Palatset från floden, det är imponerande.



Här sitter Harald inomhus i regnet och är nöjd över att inte behöva köra båt själv. Jag får fortfarande olustkänslor när jag ser strömmande flodvatten, särskilt mellan brospannen.

Det blir ytterligare en dag i Budapest eftersom vi oväntat ska träffa vänner hemifrån som har en lägenhet här, det ska bli roligt!

4 kommentarer: