torsdag 6 oktober 2016

Dubrovnik

Igår höll jag på att sätta morgonkaffet i halsen! Vi satt och njöt av den fina utsikten när en polisbil kom farande från kröken. Nu minsann får oroliga jag rätt tänkte jag medan hjärtat hamrade lite extra. "Dom kör bara en runda" sa Harald och det gjorde dom faktiskt. Av vilken anledning har jag ingen aning om, det är ju inte precis något ställe man bara kör förbi.

Allt återgick till det normala och körde så småningom iväg ytterligare söderut mot Dubrovnik som är vårt sydligaste mål. Vi stannade i Ston för att titta lite närmre på försvarsmuren som byggdes på 1300- och 1400-talet. En fin liten by som var väldigt turistisk som sådana ställen blir. Kul att se iallafall.

Vi fortsatte köra på den vackra vägen ner mot Dubrovnik. Vi hade bestämt oss för att ställa oss på Solitude camping som ligger i en del av den stora staden. Det blev lagom för en lunchfika när vi kommit på plats och sedan gick Bitte och jag ner till badet för att bada. Det sker ett väderomslag nu så vem vet, kanske blir det sista badet. En så fin liten strand och ett underbart bad, vad jag är glad för dessa salta bad.

Ooopps! Här kom vi nog lite fel.

Här står vi nu.

Coco Cobana, det hörs något!

Här ligger jag och flyter.

Vi tog ett glas vin tillsammans i solen innan vi tog bussen in till stan för att se den gamla staden.

Alltså vilken stad detta är, det närmaste vi sett tidigare är nog Valetta på Malta. Jag älskar den stenbeläggningen på gatorna, husen och allt. Massor av restauranger och mest turistbutiker, men det får man strunta i och istället se miljöerna.

Hit upp går en linbana, men den åkte vi inte.

Många kyrkor och så vackert.

Det blev dags för middag och efter beslutsångest tog vi så en restaurang med möjlighet för både fisk och kött. Bitte och jag delade ett fiskfat medan Harald och Tommy åt biff med olika såser. Vi blev nöjda och en sån härlig miljö att sitta i.

Det blev väldigt kallt igårkväll och jag hade för lite kläder på mig. Nu är det långa byxor och jacka som får gälla. Bortsett från att jag frös var det roligt att även se stan på kvällen med allt ljus. Vi åkte tillbaka med bussen och drog oss tillbaka i våra bilar. Tack för en väldigt trevlig dag och kväll!

1. Hej! Ja här är det också höst. Kalla nätter och morgnar, idag blåser det rejält dock inte som i Florida...Flyttfåglarna samlar sig för att lämna denna kalla plats. Men ni ska väl snart på andra hållet...Kram!

1. Tack, ja här har det varit riktigt busväder idag, vi hoppas på bättre väder norrut nu. Kram

2. Vi har riktig höst nu på morgonen iallafall, is på rutorna och frost i gräset . Soligt och vackert ändå. Men inte så härligt som ni har!! Vilka miljöer!!! Underbart !!! Ha en bra dag!! Kram Anna 💚

1. Tack, ja men det är också vackert! Kram

3. Härliga bilder! Vi tog taxi upp till berget, himla fin utsikt därifrån och en utställning finns också att se om kriget som varit.
    Tips, ät champi na buzaru (kräfter i vinsås) supergott! Ha det fint!

1. Tack, vädret har dock gjort att vi lämnar imorgon, men nu har vi iallafall fått uppleva Dubrovnik!