torsdag 17 juli 2014

Besättning

Fjällbacka – Väderöarna, 7,0 distans, 2 timmar

En något orolig natt med mycket skvalp på ankarplatsen och det var skönt att dra upp ankaret och vi satte kurs mot Väderöarna. Det blåste rejält, men det var skyddat från vinden i Strömsundskanalen så vi hoppades på en plats. Vi hade tur och kunde lägga till vid trädäcket som löper längs hela sundet. Det är en underbar plats att ligga på och vi njuter alltid lika mycket över att vara där. Vattnet är dessutom kristallklart och härligt att bada. Vi tog jollen och körde till en liten hamn och därifrån gick vi för att äta lunch på caféet. Det är så väldigt trevligt där och Margareta tyckte det var roligt. Till kvällen grillade vi hamburgare och jag stekte små potatisar till. En jätteskön kväll med prat och kortspel och solnedgång.

Södra Syster

Margareta njuter på trädäcket där vi solade, fikade och läste.

Vattnet är kristallklart

Badpojke nr 1

Lotsutkiken på Storön

Margareta bjöd på underbar lunch och erkännas skall att jag orkade inte äta upp. Harald fick wraps istället. God öl till det.

Nu kör vi sundowner och denna kväll blev det gin och tonic.

Vi studerade tärnorna som var riktigt roliga.

Till middag åt vi grillade hamburgare och helstekta små potatiser till, gott.

Jag klättrade upp på berget för att se solen gå ner.

Väderöarna – Gluppöbassängen, 6,9 distans, 2 timmar

En mulen och kylig morgon med mycket vind så vi bestämde att gå till Gluppö igen. Där är skyddat för alla vindar och på vägen dit tog vi lite omväg för att kolla med Margareta. Denna gången lade vi till längs med berget och det gick bra. Vi badar mycket varje dag och det är så fint vatten. Margareta och jag tog oss upp på berget och gick en promenad, härlig utsikt. Vi har det jättebra tillsammans och det är roligt att ha besättning ombord.

Lunchen serveras men Harald ser inte nöjd ut, "var är såsen?" kanske han undrar.

Det var en brant klättring upp och vi var så nöjda med oss själva.

Sundowner denna kväll blev vår sommarfavorit som vi nästan glömt, gin, campari och Russian, absolut godast av allt.

Middagen bestod av pasta, grillad kyckling som jag delat och fräst i olja och vitlök, serverad med pesto och den goda blomkålen som vi precis lärt oss. Råa blomkålsbuketter blandad med sweet chilisås, en riktig höjdare.

Jag är inte flitig nu med att svara på kommentarer, men ni ska veta att jag verkligen uppskattar dessa, tack till er!