torsdag 3 juli 2014

Göteborg

Varberg – Amundön, Göteborg, 37,8 distans 7,5 timmar

En fantastisk dag med svaga vindar och strålande sol, helt överraskande.  Det blev lite mer motorgång än segling, i början för stiltje och den senare biten för att vinden vred rakt emot. Vi hade det skönt, sol på kroppen, jag läste, Harald seglade, vi åt dubbla stekta bröd med skinka, ost och tomater till lunch. Det är en seglingsfavorit. Regnet hängde över land, men vi slapp det helt. Vi lade till på Amundön, på Kindes marina där bror Johan har sin båtplats och vi fick ligga på en väns plats som är ute och seglar.

Nidingen

Johan kom och hämtade oss och vi åkte med med stora duschbagen.  Vi satt på deras terrass hela kvällen och blev bjudna på jättegott grillat kött med nypotatis, majskolvar och olika såser. Roligt att träffas och vi hade en trevlig kväll som vi avslutade med att se första halvlek av VM fotbollen innan Karina körde oss tillbaka till marinan. Tusen tack!

En bok till är läst, en helt fantastisk bok, halva vår segling rann tårarna på mig, jag klarar det dåligt nuförtiden. Jag bara säger, LÄS DEN!

Amundön – Långedrag, Göteborg, 6,9 distans, 1,5 timme

Vi vaknade till regnets smatter på rufftaket och tog en långfrukost. Har det inte slutat till halv tolv så måste vi gå ändå sa vi till varandra och fem i halv var det plötsligt uppehåll och sol. Vi gick för motor dessa distans upp till Långedrag eftersom vi hade vinden i näsan igen den större delen av sträckan. Efter ett tag kom regnet tillbaka, men det är liksom inte kallt. Det fanns gott om plats i Långedrags marina, kanske inte så många som väljer denna hamnen, men om man ska in till Göteborg är den bäst eftersom det går spårvagn därifrån.

Hej då Amundön!

Här är flaggan nästan större än båten.

Vi hade avtalat med våra vänner Berit och Nils-Åke om att åka till dom i deras rätt nyinköpta kolonistuga i ett område som ligger i stan, Slottsskogskolonien, nära Majorna. Nu hade vi inte träffats på 3 år, men det är alltid som igår. Vi träffades för 17 år sedan i Medelhavet där vi seglade på den tiden. Sedan dess har vi träffats någotsånär regelbundet och vi seglade också med dom i Mexico i två veckor när de var på sin jordenruntsegling. Det var så roligt att träffas och det var roligt att komma till detta koloniområde. Det är något särskilt med dessa, små fina stugor och prunkande trädgårdar. Vilken skillnad mot vanliga villatomter idag där man helst vill ha så lite växtlighet som möjligt. Varför har folk trädgårdar undrar jag ofta? Fast det är antagligen så att folk vill bo i villa och får ta trädgården på köpet utan något intresse alls för den.  Vi åkte till dom redan vid halv tre och kvällen blev ändå sen innan vi var hemma igen. Vi blev först bjudna på nyplockade små kantareller på en brödskiva, så gott och därefter grillade lammfärsbiffar med tillbehör, väldigt gott även det. Vad vi frossar och njuter. De hade någon slags nät som de lade biffarna på och som vi beundrade ända tills nätet tog fyr! Lite dramatik där innan vi fick bort den, den fastnade i grilltången och när Nils-Åke försökte få bort den var den nära att hamna inne i stugan, herregud!

Väntan på spårvagnen där vi inte lyckades lösa biljett, det blev liksom inte klart förrän vi var framme. Hur fasen kan de ha ett sådant system undrar jag?

Deras fina stuga.

De hade gjort flera goda saker, en pesto på rädisblad, solroskärnor och citron, så god den var, det ska jag upprepa! De hade också råa blomkålsbuketter med chilisås över sig, så jäkla gott, ska jag också kopiera.

Vi åt ost och vindruvor och senare en rabarberpaj till kaffet, pratade och pratade om allt möjligt, så roligt att träffas igen. Vi tog en promenad på området och de visade ett förråd där alla sätter och tar olika saker. Vi hjälptes åt att ta en säng och under en del skratt bar vi hem den och fick in den i deras gäststuga som de också har. Vi tog spårvagnen igen och lullade hem glada och nöjda.

Ett hjärta på äpplet, fint.

Det här är den ursprungliga stugan på området, som är ett soldattorp och sedan byggdes hela området upp 1916.

Idag torsdag är vi hos andra vänner i Göteborg och jag har fått låna deras internet, återkommer med detta.