tisdag 8 juli 2014

Skärhamn

Vi blev körda tillbaka till Långedrag efter frukost i Partille och vi tog adjö av Mats och Anna-Lena för denna gången.  Det har varit mysiga dagar.

Långedrag – Kalvsund, 6,0 distans, 1,5 timmar

Vi gick iväg för motor den korta sträckan till Kalvsund. Det var en skön tur och alldeles lagom, jag tror att vi kan vänja oss vid dessa seglingsavstånd. Vi gick till Kalvön för vi ville se om våra vänner från Grenada i Karibien var hemma i deras hus där.

Vi lämnar Långedrag

Stor och liten....

Gammalt och nytt....

Vi har lagt till i Kalvsund, det är roligt att ligga här, farleden precis utanför så det är mycket att titta på.

På andra sidan kajen har vi det här huset som är ett känt gammalt "smugglar"hus.

Vi åt lite lunch och tog en siesta innan vi gick en promenad upp till huset de bor i när de är hemma i Sverige. Vi hade tur och de satt tillsammans med sina söner och flickvän på deras uteplats. De blev överraskade och jätteglada. Vi har inte träffat Peter och Svetlana nu på 3 år eftersom vi varit i Medelhavet på sommaren när de är i Sverige och det var så roligt att träffas igen. De bor och jobbar på universitetet på Grenada, vi lärde känna dom där och har haft kontakt sedan dess även om det inte blivit så ofta. Nu var det tredje gången vi besökte dom på Kalvön. Vi hade mycket att prata om  och blev genast bjudna på lite mat och dricka. Jag och Svetlana cyklade tillbaka till båten för att hämta badkläder. Ofta när jag cyklar på nya platser får jag en enorm lyckokänsla i kroppen och när jag susade nerför backarna på Kalvön fick jag en sådan känsla av glädje över att få uppleva så mycket. Vi gick ner till badplatsen och badade, jättehärligt.

Fin liten bod på vägen.

Ett kärt återseende med hela familjen.

De hade köpt nyfångad makrill av en fiskare på ön och hade en grill där de kunde lägga spån och röka fiskarna. Det blev jättegott!

Harald fick egen mat. Svetlana tyckte det såg lite trist ut och lade till en dillkvist haha!

En öbo, Lena kom också och anslöt till oss på uteplatsen och senare promenerade vi hem till henne och mannen som bor på andra sidan ön. De har en stor samlingslokal på ön och där visade de VM i fotboll på en storbildsskärm och vi fortsatte dit till sena matchen. Vi orkade bara första halvlek innan vi gick hem och kojade.

En gammal sillindustribyggnad

Promenad upp till andra sittningen....

Detta är till Joel, en olycka hade hänt på ön och både ambulansbåt och ambulanshelikopter var engagerade.

Lite avundsjuk är jag på dom som får bo så här.

Öns samlingslokal.

Promenad tillbaka i mörkret.

Vi bjöd in alla på frukost i båten, vädret var jättefint och det blev en riktigt mysig förmiddag. I maj nästa år har de lovat att besöka oss i Höganäs och vi tog ett återseendeadjö.

Kalvsund – Söholmen, 15,5 distans, 4 timmar

Vi hade medvind och slör norrut och seglade med genuan i sakta fart. En helt underbar dag, varmt och soligt. Denna dag hade vi bestämt med vänner hemifrån, Eric och Birgitta som seglar med en kusin Jörgen, att träffas i en vik för att grilla.

Mycket båtar på väg.

Albrektssunds kanal

Marstrand

Vi kom först och lade till vid berget, herrejösses vad ringrostiga vi är med detta. Jag upptäckte att jag inte hoppar iland lika lätt som förr, men det gick bra, bara att blunda och hoppa! Vi hade lite sjå i början med att båten ville slå i, men det ordnade sig. Vi tog det lugnt och njöt av stillheten, åh vad jag har glömt hur fint det är att ligga i en naturhamn. Vi badade från båten och duschade efteråt. De andra kom och lade sig vid en boj som precis blivit ledig och kom roende över till oss för planering och ett glas vin. Vi fixade maten tillsammans, grillade på vår grill och dukade upp på berget där vi åt, pratade och såg solen gå ner. Vi kan absolut inte ha det bättre, ingenting går upp mot den svenska skärgården när vädret är fint.

Eric och Birgitta har lagt till på bojen med kusin Jörgens båt.

Fint uppdukat på berget. Harald och Eric grillade på vår gasolgrill ombord och jag skötte potatisen. Vi grillade fläskfilé och lökkorv, jättegott.

Mycket vin blir det på denna segling!

Solen på väg ner.

Vi vaknade vid sextiden av att båten slog i berget och fick gå upp. Jag gjorde ett försök med en promenad, men det gick inte så bra. Jag hittade ingen stig och även där kände jag mig lite osäker på bergsklättringen och lite rädsla för klyftorna som var beväxta. Jag vände efter en stund och tog mig tillbaka. Det var i alla fall en skön morgon och efter frukost tog vi oss därifrån. Det var inte heller så lätt, det blir jag som ska ha bort bergskilarna och tamparna och samtidigt hålla kvar båten så att jag kan komma ombord igen. Här behövs det helt klart träning.

Söholmen – Skärhamn, 8,2 distans, 2 timmar

Vi fortsätter vår sociala seglingssemester och hade bestämt med vänner i Skärhamn. En sån där liten lagom tur och vi seglade med genuan i medvind. Det drog ihop sig till regn och blev mycket vind ett tag. Inte förrän senare på eftermiddagen kom regnet så vi hade tur.

Åstol

Rönnäng

Klädesholmen

Härterösund

Vi passerar akvarellmuséet innan hamninloppet.

Skärhamn är en trevlig hamn med mycket folkliv också finns akvarellmuséet som är så fint. Tina och Janne tog emot oss när vi anlände och vi lyckades få en bra plats eftersom några båtar gick precis. De kom ombord en stund och senare tog vi en fika hos oss innan vi gick tillsammans till muséet. En utställning av Lars Lerin som är helt fantastisk, vi tittade på en film om honom, han är dessutom en så fascinerande person och det är ett nöje att lyssna på honom och hans tankar om tillvaron på jorden. Det är en träskuteträff här just nu och de stora skutorna anlände under dagen. Musik och fest följer med. Vi var bjudna till Tina och Janne på middag. Tina är en gammal vän sedan 70-talet då vi arbetade samtidigt på socialförvaltningen i Höganäs och umgicks på fritiden. Hon och hennes dåvarande man flyttade sedan hit upp i trakterna, men vi har alltid haft kontakt. Nu seglar hon tillsammans med sin nye man Janne så vi har fått ytterligare ett gemensamt intresse. De bor i ett jättefint hus på Orust och båda håller på med olika konstprojekt. Vi hade en jätterolig kväll med högljudda diskussioner och mycket skratt.

Pojkarna fick mekka lite grann.

Vi blev bjudna på jättegod mat, färsk pasta med sås och kyckling samt sallad. God kaka och jordgubbar till efterrätt och mycket gott att dricka.

Herregud, jag hinner inte ens blogga på denna ”semester”, men nu kommer i alla fall ett inlägg. Det blir lite fel i textfonten, men det får vara, det är tillräckligt joxigt ändå. Jag hittar nog på ord också och stavar fel ibland. Jag har läst ut ytterligare en bok av Moyes, lika bra och fängslande och jag upprepar, läs hennes böcker, ni kommer inte att ångra er.