söndag 26 juli 2015

50-årsfest

Efter biblioteksbesöket i fredags seglade vi upp till Svanesund.

Stenungsund - Svanesund,   distans, 1 timme 15 minuter

Det är en söt liten hamn där vi kunde lägga till längs med på en lång flytbrygga med fri utsikt. Soligt en stund på eftermiddagen och vi kunde duscha på badbryggan och sedan sitta och njuta i sittbrunnen. Denna sommaren får vi räkna timmarna då det är sommar.

Biblioteket i Stenungsund

Harald fjantar sig med min krycka.

En kort skön seglingstur upp till Svanesund.

Ja det gick, jag frös inte ihjäl.

Vi låg fint med utsikt över farleden.

Här kommer en Vinga29, en sådan båt hade vi under ett antal år på 90-talet och seglade med den till Medelhavet där hon såldes i Turkiet. Vi blir alltid glada när vi ser en sådan.

Här ligger vi längst ut.

Vi blev bjudna hem till Tina och Janne även denna kvällen eftersom dom tyckte att vi skulle få en chans att prata lite mer. Vi tog lite mat med oss och blev hämtade. Tinas son Simon med flickvän Ingela hade också hämtats vid färjan. Tina och Janne bor jättefint med en underbar trädgård och utsikt över vattnet. Vi kunde sitta ute i solen på en av deras altaner en lång stund innan vi drog oss in. Vi åt tillsammans och hade en trevlig kväll, det var så roligt att få träffa Simon, han var tonåring sist vi sågs och nu är han 35 år. Vi fick låna Tinas bil och jag körde hem på natten under stor vånda, men det gick bra.

Min goa gamla vän Tina med blommor på Christinadagen, vi har känt varandra sedan 70-talet och haft så mycket roligt ihop.

Fin utsikt från huset.

Janne som fyllde 50 år!

Simon med flickvän Ingela.

Jag fick en målning av Tina, hon är jätteduktig och även Janne håller på med konst med härliga bilder. Denna akvarellen gillar jag skarpt, åh vad glad jag är för den!

Under lördagen kunde vi sedan åka på en utflyktstur på Orust och det var roligt. Vi besökte en hel del ställen och det allra bästa var en glasutställning som låg så fint.

Först var vi på en biutställning och där fanns också en gammal butik med olika försäljningsstånd.

Gammal inredning med ett café.

Vi var på ett hantverksställe där det var olika konstnärer som säljer. Denna dag visade en keramiker sitt arbete.

Det bästa var denna glasutställning, vilka grejor och vilket läge, en ren njutning alltihop.

Här låg också ett café/orangeri, vi bara tittade.

Det var ett bedrövligt väder, mycket regn och hårda vindar. Båten gungade, slet och drog vid bryggan och det gick nästan inte att stå nere i båten. Vi gjorde oss iallafall iordning och körde sedan till Tina och Janne för att fira Jannes 50-årsdag.
Det blev en fantastisk kväll på alla sätt. Mysiga människor och god mat. Efter mingel med mousserande vin presenterade Janne uppgifter åt oss. Vi blev uppdelade i fyra grupper och fick två konstnärer att bli inspirerad av. Stort papper och färgpennor också tog vi oss an uppgiften att göra något som också handlade om Janne. Vi hade skitroligt, vilken rolig idé! Under tiden dukade Tina och Janne fram en buffé och när vi ätit en omgång så fick varje grupp presentera det dom gjort. Det blev riktigt kul med massor av skratt och så roligt för Janne att höra allt som kom fram om honom. Innan dess hade vi också en presentationsrunda av varandra som också blev rolig. Underbara människor som inte är rädda för att bjuda på sig själva.

Presentation på gång!

Framåt midnatt fick vi skjuts av ett par, jag hade kunnat stanna mycket längre och det var nästan trist att behöva åka hem är det var som roligast. Men, vi var så tacksamma att få skjuts tillbaka, det är liksom ingen tätbebyggd del av vårt land och taxi vete sjutton om det ens existerar. Vad jag är glad och lycklig över alla vänner vi har, det är verkligen en stor glädje. Jag och Harald somnade med ett stort leende.

Vi vaknade imorse till regnets hamrande på rufftaket, vinden hade mojnat, men den tog sig bra under dagen. Vi väntade tills det allra värsta regnet hade avtagit sedan kastade vi loss.

Svanesund - Henån, 19,6 distans, 3 timmar 40 minuter

Det är varm choklad och ostmackor som gäller i denna väderleken.

Ja, man kan bli trött......

Här låg rosa höbalar eller vad det heter, pengar till bröstcancerforskningen.

Vi fick gå för motor idag, vinden blåste rakt emot oss och jösses vad det var kallt, känns som en vintersegling. Båten framför oss kryssade, det var inte särskilt inspirerande. Vi gav upp när regnet inte heller ville sluta och vi frös båda två. Vi ligger nu i Henån, jag har köpt en timmes internet så jag kan uppdatera här. Vi hoppas på lite bättre väder imorgon.