Translate

fredag 24 juli 2015

Stenungsund

Under onsdagen hade vi vår chans att ta oss seglandes upp till Göteborg. Friska vindar i början, men skulle avta under dagen.

Varberg - Kalvön, 45,6 distans, 9 timmar

Vi fick det tufft i början, seglade med revad stor och en flik av genuan och det gick undan när vi väl kom ut en bit och kunde falla av i en VSV vind upp mot Göteborg. Det var inte läge för att kunna laga mat så det blev några mackor. Vinden avtog mer och mer och det blev riktigt njutbart och vi frös inte iallafall. Vi fortsatte över inseglingsfjorden till Göteborg och lade till på Kalvön där vi legat många gånger. De är så bra att lägga till vid kajen där eftersom vi inte behöver krångla in oss i någon hamn. Det blev en fin kväll och vi kunde äta middagen och kvällskaffet ute i sittbrunnen. Rätt ovanligt denna sommaren och vi njöt av det.


Kapten gillar inte läget!


En båt som stävade efter oss ut från Varberg



När vi passerade Nidingen hade havet och vinden lugnat ner sig.


Och när vi var uppe i skärgården var det riktigt behagligt och det är alltid en sån härlig känsla.



Kvällen från vår kajplats precis vid farleden blev fin.



Här kommer gamla turbåten Bohuslän.



Och en till S:t Erik

Torsdagsmorgonen efter frukosten pumpade Harald upp vår gummijolle, vi har inte velat segla med den på släp över öppet hav så det passade bra nu. Under tiden städade jag upp och spolade däck och sittbrunn. Väderprognosen sa mycket vind igen och vi var glada över att vara uppe i skärgården. Vad är det för sommar vi har? Jag tror knappt jag har varit med om något liknande, men det har jag kanske redan skrivit. 



Kalvön - Stenungsund, 26,3 distans, 5,5 timmar

Vi seglade norrut i en frisk V vind med bara en liten bit av genuan och det gick som tusan. Herrejösses vad det blåste, 12 m/s och stundtals uppe i 15 m. Det som är skönt är att det blir ingen sjö inomskärs men vinden är påfrestande. Vid ett tillfälle var vi tvungna att kryssa och det var inte kul. Man kan väl säga att husbilen har höga odds just nu. Den vägen vi tog har inte många bra ställen att ligga vid så vi fortsatte upp till Stenungsund eftersom vi behövde handla lite. Det allra värsta är nog ändå mitt ben, svullet och enormt jobbigt, jag ger snart upp med att försöka hålla humöret uppe.


Sjöräddningen var aktiva, Harald tror att de hade övning, perfekt i det vädret.







Det kändes skönt när vi kommit fram och passerade Tjörnbron.


"Jag hoppar"


En bok är utläst, en författare som jag har gillat tidigare och hon gjorde mig absolut inte besviken, en historia och personer som engagerade och nu vill jag läsa fortsättningen. Den andra delen har inte kommit ut i pocket så jag får vänta.


Anledningen till att vi är just här är denna mannens stora dag. Våra vänner Tina och Janne kom ner till oss en kort stund idag på morgonen. Så roligt att träffas igen. Nu sitter jag på Biblioteket och lånar wifi och sedan ska vi fortsätta den lilla biten upp till Svanesund som ligger närmast deras hus. Imorgon skall det bli skitväder (igen) och då kan det vara skönt att slippa vara på havet. 

4 kommentarer:

  1. Så skönt att ni nådde målet! Vi går här hemma o väntar på bra väder för att ta oss till Hallands Väderö men det ser ut att dröja. Trist men så kommer det några fina dagar och det tråkiga vädret är glömt. Ha en fortsatt bra tur hälsar s/y Lena

    SvaraRadera
  2. Jag blir bekymrad för ditt ben! Är inte bra att det är så svullet ... När det gäller din bok så har jag fortsättningen här:) riktigt bra båda två! Kram och vila!

    SvaraRadera
  3. Hujedamej att segla i det vädret när man ser hur det ser ut på fotona av den båten som kom bakom er. Jag hade omedelbart bytt till husbil och kört på torra land. Ja jag vet att jag är en landkrabba. Ta vara på ditt ben, som jag sagt, det skall hålla många år till och din rörlighet behöver du om ni skall fortsätta segla. Ha det fortsatt bra. Kramar.

    SvaraRadera
  4. Ni är då ena tuffingar ni!!! Gumman vad jag lider med dig, så trökigt med ditt ben!! Tänker på dig!!! Då du kommer till Göteborg måste du ju försöka komma till CiLi in Papers butik. Den verkar bra iallafall... Var rädd om dig nu!!! Kram Anna :)

    SvaraRadera