fredag 17 juli 2015

Förberedelser

När vi väl hämtat oss från natten och båten låg stilla och tyst åkte vi med vår lånade bil till Halmstad. Där hälsade vi på våra gamla seglarvänner Ulla och Ronnie som vi inte träffat på flera år. De är mestadels i Spanien där deras båt ligger, men är tillfälligt hemma i huset i Halmstad. Det var jätteroligt att träffas igen, mycket snack som alltid och efter kaffe och fika blev det hemlagad ärtsoppa till lunch och sedan kaffe igen på det. Innan vi åkte tillbaka till Skallkroken besökte jag en scrapbutik i Halmstad, Porslinsblomman och det var roligt. Herrejösses med papper och saker det finns där i en jättestor butikslokal! En ny favorit som faktiskt inte ligger så väldigt långt hemifrån.

Ronnie tyckte inte om att vi inte hade någon brandvarnare så vi fick en och nu kan han se att en är uppsatt!

Vi var bjudna till Hannas föräldrar, Eva och Jörgen i deras sommarhus i Haverdal till kvällen. Även barnbarnet Ellinor var där och vi hade en härlig kväll tillsammans allihop. Grill och samvaro, det kan inte vara bättre en sommarkväll. Ett sånt fint hus de har, sånt där som jag bara kan önska jag hade det, men man får vara nöjd med det man har och glad för alla kära omkring sig. Vi avslutade kvällen med att Hanna och Jonathan följde med oss upp till en utsiktplats här ovanför för att se solnedgången. Det blåste dock så kallt så vi gick tillbaka igen, men roligt att ha sett platsen.

Mormor och Morfar med Alva och Alice

Det är så kul att se töserna leka somtjejer gjort i alla tider.

Det är kul med snurrstolar och Ellinor sätter fart.

Jättefin utsiktsplats där också vigslar äger rum.

Solnedgången i hamnen när vi kom tillbaka.

Igår hämtade Jonathan mig tidigt och vi körde till Fjälldalens gård där bröllopsfesten skall vara. Jättefint och det ligger så vackert i sommargrönskan. Hanna och Ellinor var redan på plats och vi dukade och gjorde allt iordning inför festen. Så roligt att få vara delaktig i detta.

Fjälldalens gård

Ellinor fixar med bordsplaceringar

Eva och Jörgen bjöd sedan på lunch i Haverdal, en god ost- och skinkpaj med tillbehör. Solen sken idag även om vinden är frisk och kall och vi åt ute i deras stora trädgård. Dessa dagars samvaro kommer jag alltid att minnas, tusen tack säger jag bara!

På kvällen var det lite dramatik här i hamnen som vi först idag fick veta vad som egentligen hänt.. En liten segelbåt bogserades in upp och ner, sjöräddning, ambulanser och helikopter på plats. Det var en man och dotter som kapsejsade och räddades ur vattnet, något nerkylda men vid liv. Så skönt, men jag funderar på hur man kan gå ut här i frisk vind med en så liten båt. Vågorna byggs snabbt upp på denna kusten. Vinden har alltså fortsatt blåsa, denna sommar är inte nådig!

Upp och ner bogserades den lilla segelbåten in.

Idag däremot har vi fått en underbar sommardag och vi har verkligen njutit. Först åkte vi med vår lånebil till affären och handlade för att sedan ha båtlunch med familjerna. Grillad korv med tillbehör och jordgubbar. Alva och Alice fick fiska lite krabbor och både småfisk, krabba och sjöstjärnor hamnade i spannen.

Idag är det vackert!

När vi skulle åka och lämna tillbaka bilen så startade den inte, man kan inte lämna tekniska saker till er sa Jonathan, haha. Ja, man kan ju undra.

Nu lånar jag internet hos Eva och Jörgen i huset i Haverdal och imorgon smäller det!!!!