Translate

måndag 20 juli 2015

Bröllop

Vilket bröllop det blev igår, en heldag och så roligt vi hade! Mycket skratt och en del tårar, regn på morgonen, sol under dagen, stora blåsor under fötterna och ett tjockt ben. Ett sånt fint bröllop mellan mitt barnbarn Jonathan och hans Hanna och så stor lycka för dom och för oss som fick vara med.


För att börja från början så blev vi hämtade redan vid tio på förmiddagen av dotter Mia och Jonas. Mia hade förberett allt tilltugg till minglet och vi lade upp och gjorde detta klart.


Vi gillar att fixa mat tillsammans och att dessutom få stå i ett storkök är ju härligt.


Bröllopsfesten var, som jag skrivit tidigare på Fjelldalens gård och många gäster bodde över på slottet och i annexet. Vi hann precis byta om och ta några minuters paus innan vi åkte iväg i den nercabbade bröllopsbilen. Det var riktigt härligt!



När vi kommit till kyrkan, St Olofs kapell i Tylösand gjorde vi iordning bilen för bröllopsparet. Burkar, pappersrosetter, blommor och band så blev det riktigt fint. Kyrkan är fantastiskt fin med en spännande historia och ligger med en makalös utsikt över Kattegatt.






Vigseln var så fin, så avslappat och en underbar präst.



Alva och Alice som var brudnäbbar var tagna av stundens uppståndelse och blev plötsligt blyga. Men, så söta och dom klarade allt så fint. Helt underbart att se familjen så här.



Tärnor var mitt barnbarn Ellinor med sin fina mage och Hannas svägerska Cecilia.


Bestman var Jonathans barndomsvän Måns.


Tre olika solosånger framförda av vänner och det var så fint och rörande.


Då var det klart och de är nu herr och fru Sjöberg!



Sedan följde det sedvanliga kramkalaset





Här väntar chauffören Jonas med champagne till brudparet.



Vi andra 85 gästerna tog oss till festlokalen och där samlades vi för mingel.


Tilltuggen som jag hjälpte Mia med att lägga upp, det var en bit att gå mellan festlokalen och mingelplatsen och där förstörde jag redan mina fötter i skor som jag inte brukar ha. Idiotiskt!
Allt detta var väldigt gott!






En vacker plats med en stor damm bakom oss här.


Mia


Hannas fina håruppsättning som hennes moster (tror jag det var) har gjort.



Olika fotograferingar med grupper, visar några


Jonathans småsystrar Sara och Sofie


Hannas föräldrar, Eva och Jörgen samt hennes bror Mattias med fru Cecilia och barnen Wilmer och Lova.


Jonathans lillasyster Ellinor med man Johan.


Jonathans mamma Mia och pappa Bo-Inge.


Jonathans mamma Mia med sambo Jonas, morfar Kalle och mormor Christel med man Harald. Jösses vad många olika röror det är här i min familj.

Nu följde middagen och tyvärr missade jag att fota maten som jag brukar, det var mycket som hände hela tiden. Men vi fick en helt fantastisk middag, allt var bara så gott och goda viner därtill. Som jag njöt. Förrätt Ceviche på räkor, torsk, avokado, äpple och pepparrot, varmrätt Helstekt fläskfilé med getostslungade betor, sparris, färskpotatis, spenat och gräddstuvade champinjoner, dessert Crème bruket smaksatt med bourbonvanilj serverad med hallonsorbet.


Dukningen med bordsplaceringar och programhäfte som jag varit med och fixat.


Under middagen hände det mycket hela tiden, 14 tal var begärda, låter mycket, men de var alla roliga, berörande och korta, jätteroligt att lyssna på.



Stämningen var hög hela kvällen, jag har massor av bilder, men så svårt att välja ut. Dessa glada bilder får representera.




Dags för brudvalsen som jag nästan tror att Jonathan oroat sig mest för, många kvällsträningar på dansbanan i Haverdal, haha! Det gick superbra!



Trötta små töser fick vara med!


Bröllopstårta, Hallon och chokladmoussetårta toppad med vit choklad, mums, så god. Jag missade när brudparet skar sina bitar. Det fanns så mycket att göra hela tiden haha!


En stämningsbild får vara den sista. Sedan utbröt dansen och jag hade fullt upp med att dansa och skratta så jag hade kramp i magen. En fantastisk dag och natt och så mycket tack till brudparet för denna roliga, rörande och generösa fest, TACK!

Vi var ombord i vår båt vid halv tre på natten och sov några timmar. Jag visste att jag skulle ha ont i benet och herregud, det hade jag, dessutom var hela benet, mest runt knäet svullet, de stora blåsorna på trampdynorna dunkade........ men det var det värt, det lugnar ner sig igen. Vi glömde en ryggsäck med bl a vår PC som vi hade med i reserv om inte mitt tillbehör till mitt lilla tal skulle fungera. Vi fick alltså vänta på att Mia och Jonas körde ner till oss med den. Sedan kastade vi loss!

Skallkroken - Varberg, 29,5 distans, 5,5 timmar

En frisk V vind och det gick jättebra förutom att jag inte hade stuvat ordentligt. Vår kaffekokare flög i durken och kannan gick i tusen bitar blandat med kaffesump, inte så roligt. Efter uppstädningen mådde jag skitilla och det var skönt att komma fram vid halv sjutiden på kvällen. En god middag och sedan var vi trötta.



Varbergs fästning rundar vi och går in i gamla hamnen inne i stan. 

10 kommentarer:

  1. Härliga bröllopsbilder och så fint du berättar om hela kalaset. Du skall nog skriva en bok med bilder så fint som du kan formulera dig till alla bilder och även utan bilder. Ha nu en fortsatt bra tur och vila benet. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla, ja idag vilar vi faktiskt! Kram

      Radera
  2. Roligt att se och jättefina bilder....och håller med Ulla...Kram Gunnel

    SvaraRadera
  3. Helt underbart bröllop! Och, mamma, vi har så jädra roligt tillsammans! Vi fixar effektivt och skrattar så magen krampar, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst har vi.... alltid...... går omkring och ler när jag tänker på denna dag! Kram

      Radera
  4. J-r, vad du är flitig. Jag blir helt matt. Hoppas bara ditt knä blir bra.

    SvaraRadera
  5. UNDERBART!!!! Så roligt att få se allt och alla vackra människor!! Ett härligt och kärt minne att bevara OCH Scrappa :) Tack för alla dina otroligt fina och uppmuntrande ord i min blogg idag <3 Kram Anna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja ett underbart minne och det lär bli några layouter så småningom. Men, du gör ju så mycket fint Anna, jag sitter bara och gapar! Kram

      Radera