fredag 30 januari 2015

Tempel, apor och kaffe

Igår hade vi en utflyktsdag igen, men bara en halvdag så vi hade en lugn morgon. Jag handlade lite mat och annat på varuhuset här nära hotellet och så låg vi och njöt vid hotellpoolen. Lite lunch på hotellbalkongen innan vi blev hämtade.

Vår guide idag var denna fine man och först åkte vi till the Taman Ayun Royal Temple som är det näst största på Bali och finns numera på världsarvslistan.

Vi delade även denna utflykt med Hans och Birgitta.

Väldigt vackert på alla sätt, men i hettan är det ganska tröttsamt tycker jag. Vi fortsatte till ett plantage med kaffe och kryddor. Det tyckte jag var mycket roligare. Vi fick se träden och buskarna där olika kryddor, kaffe, choklad växer.

Detta är kaffebönorna, Kopi Luwak som är världens dyraste kaffe, 6000,00 kr/kg. Den Indonesiska mården äter kaffebönor från träden och när de sedan bajsar ut dem så görs kaffet på dessa.

Här rostas kaffebönorna

Vi fick klappa mården och se när den käkade.

Provsmakning av en massa olika slags kaffe, en del med olika smak, som citron, vanilj, ingefära osv. Det var många goda sorter.

Provsmakningen pågår.

Vi fick köpa en kopp Kopi Luwakkaffe och fick deras egengjorda choklad därtill. Jag tyckte kaffet var gott, men om det är värt pengarna vet jag inte precis.

Vi åkte vidare till the holy Monkey Forest. Massor av apor som fanns överallt.

Här fick jag ett litet besök.

Det fanns massor av små apbarn och dom är bedårande.

Här fanns även fladdermöss, typ av dom, inte så särskilt roliga, kan ge rysningar.

Vi passerade massor av risfält i olika stadier, de har tre skördar varje år.

Vi fortsatte till ett tempel vid havet, Temple Tanah Lot som ligger oerhört vackert. Två bröllop var på gång här.

Chefen för stället fick vi veta.

Det är lite trist att jag inte kan göra bilderna större, det ger inte riktigt rättvisa.

Pojkarna roar sig här med tekniken.

Templet skall besökas i solnedgången och solen var på väg ner när vi var där.

Vi besökte en ny restaurang på kvällen som nog kan bli vårt favoritställe, god billig mat och en avslappad mysig stämning.

Vi åt ribbs båda två, väldigt gott. Hans och Birgitta gjorde oss sällskap efter maten och vi hade en trevlig avslutning på en underbar dag.

Idag har vi haft den häftigaste upplevelsen på väldigt länge, men det kommer förhoppningsvis imorgon o internatet vill.