Translate

söndag 29 mars 2015

Ankomst Berlin

Tidig morgon, tillika sommartid och lite seg efter gårdagens kalas, då var det inte helt lätt att stiga upp, men Harald var snäll och körde mig och dotter Mia in till Helsingborg där vi tog tåget strax efter sju till Kastrup. Nu är jag ute på lyxresa och då ingår att kunna sitta i loungen och äta vad man vill. En god frukost i tyst miljö! Vad jag njuter!



Vi fick en skakig landning pga hårda vindar och Mia var väldigt nära att kräkas, men det gick bra. "Hur ska vi ta oss till hotellet?" undrade jag, "det behöver du inte bry dig om" fick jag till svar och när vi kom ut med vårt bagage står en kille med stor skylt MARIE NILSSON! Jag är helt förundrad, är det så man ska ha det på resa? Ingen ryggsäck, jaga buss, billigt kaffe osv!


Kräkpåse!



Jättefint hotell och fint rum och vi firade med mousserande vin och prat innan vi gav oss ut i Berlin.





Vi åkte taxi (såklart haha) till Mauren park där Berlinarna har sitt söndagsnöje med en stor loppmarknad. Vilket roligt utbud, helt annorlunda allt annat. Det känns som att vara förflyttad tillbaka till progtiden på 70-talet. Denna delen av Berlin känns ganska risig och allt emellanåt skräpiga gräsfält, men intressant.







Efter det mousserande vinet behövde vi lite mat i magen och det blev några marockanska piroger.


På väg mot             gjorde vi ett litet cafébesök.



Efter fika tittade vi på Berliner Mauer det enda ställe man ser var muren funnits och där finns också ett monument över muren. Vi såg även hur patrullvägen funnits och ingenmanslandet mellan öst och väst. 






Detta blev alldeles tillräckligt för oss denna dag och vi promenerade i regn tillbaka till hotellet där vi relaxade och badade. Jag somnade, vilket nog var en bedrift eftersom många använde den lilla bassängen till ett våldsamt motionssimmande med hög ljudvolym. Vi orkade inte gå ut mer i regnet utan åt middag på hotellet. 




Jag åt risotto och Mia lasagne. 


Nu ser vi fram emot en intressant dag imorgon.





7 kommentarer:

  1. Meeeeen vad mysigt!!!! Ser helt underbart ut med fint hotell och god mat och intressanta saker att se. Bara njut och vila nu i gott sällskap :-) kram Anna :-)

    SvaraRadera
  2. Mysigt..:) Önskar fortsatt bra resa...Gunnel

    SvaraRadera
  3. Christel !!!! DU HAR VUNNIT hos Scrsphuset! :-) Inte lottad vinnare Du är VALD vinnare! ! GRATTIS! Såå roligt !!!! Kramar Anna :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis till vinsten Titte! Vilka fantastiska lyxresor du är med Mia. Önskar er en härlig vistelse i Berlin.

    SvaraRadera