Translate

lördag 30 maj 2015

Barsebäck

När jag vaknade igår trodde jag inte det var sant, SOLEN sken! Rakt in genom sittbrunnsluckan! Och det var blå himmel!


När jag hämtat mig från det så kollade vi sjörapporterna framöver också började diskussionerna om vart vi skulle ta vägen. Prognosen framöver ser inte så bra ut och det var det som fällde avgörandet, att segla tillbaka till Höllviken. När vi gick ut från hamnhålet i Ystad velade vi ändå fortfarande, kursen till Simrishamn, Bornholm, Sassnitz, Höllviken? Skrattanfall, vi är inte riktigt kloka! Det blev Höllviken och rakt motvind de första timmarna, sedan kunde vi falla av och segla. Vi hade en riktigt skön segling denna dag, solen sken och gjorde tillvaron lite varmare och vi hade förberett med alla kläder vi kunde i minst tredubbla lager.


Vi gick med broöppningen i Höllviken kl tre och tänkte fortsätta till Dragör i Danmark för att sedan kanske kunna fortsätta ner till Tyskland. Vi kollade sjörapporterna igen och insåg att det skulle ta en vecka innan vindarna var så att vi kunde fortsätta. Då gav vi upp det och det blev hemsegling för att avvakta istället. Då kan jag också kolla mitt knä och ben. Jaha, vart skulle vi segla då? Nytt velande, Harald tycker att vi ska gå på familjerådgivning för att lära oss hantera beslut, ingen dum idé. Innan vi kommit ut ur rännan före Öresundsbron, var alternativen fortfarande Dragör, Köpenhamn, Limhamn, Rungsted (för långt insåg vi). Vi bestämde svenska sidan och passerade bron. Vi seglar så långt vi orkar och det blev Barsebäck. Vi har aldrig varit i den hamnen och Haralds bror Lasse tycker alltid att vi ska gå dit. Ja, det kan vara ett tillfälle tänkte vi och lade till vid halv åtta på kvällen. Då var vi trötta och frusna, men väldigt nöjda med denna seglingsdag. Vi tog en liten promenad i hamnen sedan fixade vi lite korv och åt. Vi hade ätit ärtsoppa under seglingen så vi var inte särskilt hungriga. I framtiden kommer vi att skratta och säga, ”det var det året då vi tog en avstickare till Ystad”.





När vi lagt till plockade jag fram minst 30 år gamla småflaskor som har varit med i alla jäkla flytt vi gjort. Jag vet inte varför vi inte druckit dom, men vilket bra tillfälle detta blev då!



Resultatet blev
Ystad - Barsebäck, 57 distans, 11,5 timmar

En ny bok är utläst, en trevlig historia, vådan av att inte vilja tala om svåra saker och hålla saker hemliga för varandra. Jag är väl själv tvärtom, har nästan ett tvång att berätta allt och vilja ta upp allt i ljuset. Ibland kan det sätta mig lite på pottkanten. Bra bok att läsa iallafall.


Idag var det inte lika roligt att titta ut, helmulet och det värsta, det blåser något väldigt, inget seglarväder alls, så tradigt. Nu faller vi på målgången hem. Det värsta är att när jag tittar på klart.se på telefonen så ska det blåsa så i flera dagar nu. DEPP!!!! Vi har ingen wifi heller i båten här. Bror Lasse ska hämta oss för lunch, de bor en bit härifrån så då kanske jag kan uppdatera hemma hos dom.

6 kommentarer:

  1. Kära söta vilka äventyr ni är ute på!! Segla i nästan 12 timmar , häftigt!! Tur ni verkar ha roligt tillsammans mellan varven iallafall :) Var rädda om er!! Kram Anna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta äventyret är nog bara förnamnet Anna och väl är att vi har kul tillsammans! Kram

      Radera
  2. Ni har ju inte svårt att få tiden att gå trots att ni är pensionärer, men ni lever lite ut på yttersta grenen tycker jag, men vi skall ju inte jämföra oss på samma dag.
    Och det gör ju livet spännande både för er och för oss som läser naturligtvis...du skriver så levande...så tack för den sjöresan.....kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Gunnel, du ska ju snart ut på ett annat äventyr! Kram

      Radera
  3. Tycker det låter underbart att vara inblåst! Sitta nere i båten, mysa, käka marsipan och läsa böcker:)

    SvaraRadera