Translate

onsdag 20 november 2019

Onsdag

En ordentlig promenad idag, det har varit ett underbart väder, helt vindstilla.









Jag gick ut till Lerbergets hamn och tillbaka samma väg, det var så skönt utmed havet idag.







När jag kom hem hade Haralds syster Karin hängt ett julebröd på vår dörr. Barndomsminne för Harald, snällt av henne, tack!



Jag satte igång och bakade en småkaka, Sega pepparkakssnittar. Jag får tidningar av svärdotter Ulle efter att hon läst och där hittade jag detta receptet.

Sega pepparkakssnittar
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen kryddnejlika
2 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Pensling och garnering
1 ägg
1/2 dl pärlsocker
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa samman smör, socker, kryddor och sirap. Blanda mjölet med bakpulver och blanda samman med resten av ingredienserna till en deg. Dela degen i tre delar och forma varjde del till en ca 30 cm lång rulle. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Baka mitt i ugnen i 10-12 minuter. Ta ut plåten från ugnen och skär direkt i diagonala snittar.


De blev jättegoda och väldigt lättbakade.

En bok har jag läst ut.


Spännande, intressant och aktuell med hur kvinnor behandlas i vårt rättsväsen. Skrämmande och så läsvärd.

3 kommentarer:

  1. Skönt med en fin promenad när vädret tillåter ❤️ Och go’kakor!!! Mums!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, ja de kakorna är goda och lätta att göra! Kram

      Radera