Translate

lördag 7 december 2013

Det går inte som förr i köket

Ja jäklar som jag bär mig åt och nu säger jag som mor alltid sa varje år, "det är den sista födelsedagen jag orkar ha kalas". Jag, som mor, har snart glömt det. Men först, vad såg jag i fönstret imorse? Snö!!!


 
 Jag blev jättesugen på en promenad och bestämde mig för att jag inte behöver vara så jäkla rigid, jag kan gå ut på helgerna och jag måste inte bada på torsdagar så nu får vi se hur det blir framöver! Det visade sig att Harald absolut inte kunde gå ut och handla så jag fick kombinera promenad och handling. Jösses vad halt det var, vägarna var inte saltade och det gick knabbt att komma över. Det påminde mig om att jag ska köpa broddar till mina promenadskor denna vintern. Ut mot Lerberget i en isande kall vind och upp till Ica och hem, 3,9 km.



Det var ett konstigt brunt stråk ute i havet.

Det här var inte snöröjning utan tångröjning!

Havet hade tagit nästan hela växtligheten utmed vägen.

Här syns det bruna stråket igen.


Inget stort fartyg men en eka hade hamnat på vägen.

Det är lite märkligt att havet går ända upp till promenadvägen och idag hade det ändå sjunkit undan en del.

 
Så började arbetet i köket och den första mjuka pepparkakan blev så här. Jag skulle baka den i en hjärtform och den var antagligen för liten så en massa smet rann över i ugnen och gick helt i sönder när jag stjälpte upp den. Djupa suckar och förbannelser. Det var bara att sätta igång igen med två nya.



Det fick bli avlånga formar istället och med dekoration så blir det nog bra. Men när jag skulle ta ut kakorna var dom inte färdiga och då såg jag att jag satt ugnen på för lite värme, hade läst fel på ratten efter att jag rengjort ugnen. Jag blev helt galen på mig själv. En av dom sjönk ihop men nu får dom duga ändå. Jag gjorde en rulltårta också för att ha ett glutenfritt alternativ. Receptet är mors och jag minns den som väldigt god. Det var den också för vi åt av den raserade hjärtformen.
 
Märtas mjuka pepparkaka
2 ägg
2 kkp (kaffekoppar) socker
2 kkp mjöl
1 kkp gräddfil
1 tsk bikarbonat
1 tsk nejlikor
2 tsk ingefära
2 tsk kanel
Vispa ägg och socker riktigt fluffigt. Tillsätt allt det övriga och vänd försiktigt ner det. Grädda i 175 grader ca 45-50 minuter.
 
De första julklapparna är inslagna och dekorerade.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hur mycket är en kaffekopp? Jag har både stora och små.....Det verkar gott,jag har nog också ett recept på mjuk pepparkaka någonstans!
    Är det inte tång , det bruna stråket i havet? Hoppas ni har en trevlig födelsedagsfest idag! Här ösregnar det nu efter det fina snöfallet innan idag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag vägde innehållet i min kopp och det var lite över 200 g. Jo jag tror också att det är tång som samlar sig av strömmarna. Ha det så bra själv i vintervädret!

    SvaraRadera