Translate

lördag 25 januari 2014

Lund

En utflyktsdag, det var längesedan! Jag åkte till Lund idag tillsammans med syster Anita. Vi hann med en massa, kollade butiker, saluhall, domkyrkan och utställningar, bl a en lustig utställning  om ett kristusfenomen i Kristineberg som vi aldrig hört talas om, http://www.norsjo.se/default.aspx?id=22397


 
Här på Lilla Fiskaregatan bodde Anita i många år i det vita huset till vänster och jag fick bo där många nätter när jag studerade på högskolan, särskilt natten före stora prov då jag fick lite läsro.


 
Ibland byggs det konstiga saker bland gamla hus, jag brukar tycka det är spännande men detta kändes inte så lyckat.

 
En butik med bara macaronner, är det möjligt? Och jag förstår inte riktigt semlemacaronner.

 
Mycket fina saker botaniserade vi i och jag kom hem med ett omslagspappersrulle och presentband. Inte att förglömma två krokar som inte passade våra dörrar, haha!

Vi skulle vara hos Anitas son Thomas och hans fru Lotta på brunch kl 11. Det blev ett skönt avbrott eftersom det var riktigt jäkla kallt ute. De bor mitt i centrum i en väldigt fin gammal byggnad och det var så trevligt att komma dit. En jättetrevlig brunch med nybakta scones, egenmalt kaffe och en massa gott.
 
Vilket fint hus de bor i.
 
 
Ingång till lägenheten från gården.
 

 
Lotta, Anita och Thomas

 
Här males kaffe, väldigt gott kaffe blev det!
 
Vi fortsatte till Konsthallen och såg en fin och intressant utställning.





 
Promenad tillbaka till tågstationen, här Domkyrkan från baksidan.
 
Vi fick sedan bevittna ett riktigt bråk på bussterminalen på Knutpunkten där Pastavagnens skyltar ven i luften. Anita ringde 112! Det var lite obehagligt faktiskt.

 
Hemma igen festade vi på blodkorv, Harald hade köpt Per i Viken blodkorv, men i motsats till allt annat var den inte särskilt god, alltså den vanliga blodkorven är faktiskt bättre.

2 kommentarer:

  1. Oj vad ni hann med mycket på en dag i Lund. Jag har min syster Siv i Lund men jag tror inte vi hinner med lika mycket. Jag tycker Lund är en jättemysig stad. Efter att sett dina bilder därifrån ser jag framemot mitt nästa besök hos syrran och Lund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst hann vi med mycket, men det var så jäkla kallt att det var skönt att komma in emellanåt. Lund är verkligen en mysig stad. Vi skulle gått på Skissernas museum också men det hann vi inte.

      Radera