Translate

tisdag 7 januari 2014

Ut med julen.....

Så kom jag iväg på en promenad, nu är det nya tag med mat och motion! Jag gick invallningen och funderade på alternativa promenadvägar framöver. Men, denna är ju ändå min favorit än så länge, direkt utan några sidospår blev det 5,4 km.



En gråmulen mild morgon och skönt att komma ut och titta över det fina havet. Det finns många platta stenar på invallningen och jag fantiserar om att sitta här en stund lite längre fram.



Ja det växer så det knakar i jorden, kan undras hur länge innan vintern kommer?

När jag kom hem var granen nerplockad, nermonterad i låda, stjärnorna och balkonggrönskan var också nere, vad skönt. Sedan var det bara för mig att börja städa.

En mysig paus blev det med lunch åt Ebba och Wille som hade en sista ledig skoldag medan föräldrarna jobbade. Ett sms på telefonen igår med fråga om detta gick för sig!

Eftersom vi nu tömmer frys och kyl igen efter julens festligheter så kunde jag plocka fram kycklingfilé och kokte dessa med ris och currysås.

En liten stund i soffan innan de cyklade hem och städningen fortsatte.
 
Önskemål om recept på rätten vi fick i lördags hos syster Inger, nu har jag fått det av henne. Tack!

Festform
Fläskfilé, kycklingfilé eller oxinnanlår

Marinad:
1 dl                  soja
½ dl                 olja
1 tsk                sambal oelek
½ tsk               vitlökspulver
1 krm              ingefära

Lägg köttet i marinad några timmar och stek det sen.

- I en ugnsform läggs sen:
- Potatisklyftor,
- Rödlök,
Och eventuella andra rotfrukter efter behag!

Ringla olja över och krydda.
Stekes 15-20 minuter i 225 grader

Ta ut formen och lägg på följande:
Cocktailtomater
Fetaosttärningar
Paprikabitar
Det Stekta köttet

Värm vidare ca 10-15 minuter

Serveras med:

Sås:

1 burk crème fraiche
2-3 tsk Italiensk salladskrydda samt 3msk majonnäs


 

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Dina bilder på promenaden ser mer ut som både höst/vår-bilder. Vi hade också barnbarn här då skolan ej var öppen, men vår är lite yngre så efter att han hjälpt till med att fixa ut julgranen så åkte vi till Järnvägsmuseet och sedan till Max för lite mat innan vi lämnade av honom i Helsingborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Järnvägsmuséet är fint, känns mer och mer viktigt att visa hur viktig järnvägen var för uppbyggnaden av vårt land. Ni verkar ha haft en bra dag!

      Radera