fredag 1 augusti 2014

Slutet på skärgårdsvistelsen

På morgonen flyttade vi lite längre in mot Fjällbacka och letade efter en plats som var i lä för de hårda SV vindarna. Det blev Korsön och vi ankrade utanför en liten badstrand. Trots att det blivit sämre väder sken ändå solen och strax efter kom Arne och Lilian, nu med Arnes son Magnus med barnen Wilma och Oskar. Vi hade en skön dag på stranden med grillunch, bad och promenad på ön. Det blåste rejält, men vi låg bra på platsen under hela natten. På kvällen kom Arne och Lilian ut igen och vi tog ett glas vin, pratade och kollade solnedgången.

Här låg vi med utsikt över Fjällbacka

Harald höll ställningarna och lyssnade på Sommarprataren medan vi andra gick en promenad på ön.

Denna kallas för Korskyrkan

Utsikt från båten över ön och stranden.

Solen dalar och ännu en fin sommardag är slut.

Nästa morgon bestämde vi oss för att avsluta vistelsen här med att ligga i hamn i Fjällbacka, utgifterna för hamnavgifter har annars inte blivit så stor precis. Det skulle blåsa ännu mer till kvällen och för att vi skulle kunna träffa syskonen så fick det bli så. Vi fick en bra plats i hamnen och kunde lämna båten tryggt. Vi åkte med Arne och Lilian till Tjurpannans naturreservat som ligger mellan Grebbestad och Strömstad och även Lasse med familj anslöt med sin bil. Fantastiskt vackert och vi gick en lång promenad, så roligt att se lite annat.

En stor myrstack var längesedan jag såg.

Jättevacker natur

Ihopsamlat skräp

Där finns en liten helmysig hamn med en massa gamla båtar och grejor.

Ok, då gör vi inte det!

På hemvägen stannade vi i Grebbestad för att handla och titta runt lite, det blev även en fika på ett jättefint lite gammaldags café. Vid infarten till Fjällbacka stannade vi vid en liten antikaffär som en barndomskamrat till Harald bor. De seglade optimistjolle ihop och det var också en jättetrevlig butik och det blev många ”historier”.

Väntan medans vi gloshoppade.

Vi hade bl a köpt räkor och det blev en räkafton på kvällen med Arne och Lilian. Harald fick paté och var nöjd. Lasse, Helén och Erika kom också och efter mat och en stund i sittbrunnen fick vi flytta ner i båten för första gången på länge. En trevlig kväll som så många andra.

All finess har stagnerat, här olika ostar med båtkrossade kex.

Sista dagen här i Fjällbacka fick vi åka med Arne och Lilian i deras hyrda öppna lilla båt ut i skärgården. Det var lite kallt och skumpigt, men vi lade till på Lökholmen och fick lä för vinden. Vi badade och åt vår medhavda lunch  innan vi åkte tillbaka. Ikväll är det avskedsmiddag och imorgon börjar vi segla hemåt.

Hen dök ner och fångade en krabba precis där vi satt.

Sista Fjällbacka skärgårdstur, men vi är så nöjda med allt och man kan väl inte vara annat denna sommar?