Translate

tisdag 31 mars 2015

Shoppingdag i Berlin

På väg ner till frukost fick vi en chock, marken var täckt av snö och det var snöblandat regn som vräkte ner utanför fönstret.Vi fick ett skrattanfall, detta är inte klokt. Väl nere nåddes vi av ett underbart pianospel på flygeln, jag tror dom fattade att det behövdes något extra denna dag. Vi njöt av frukosten innan vi gav oss iväg ut, precis lika gott som dagen före.






Vi begav oss till fots till Hackesher Markt som är en shoppingdel med annorlunda butiker, kultur och konst. Där flanerade vi in och ut i roliga butiker, inte likt något annat och det var riktigt kul. Ingen historia idag, men vi pratar hela tiden om det eftersom det verkligen har rört upp ett intresse. Lite simpel shopping var bra idag som kontrast.




Uteserveringar, javisst, men inte dessa dagar.


Min fina kartläserska, det är verkligen inte lätta att hitta i Berlin och gatorna följer inte givna mönster. 


Vi kom in på flera fina gårdar med vackra hus och annat.



Nu tycker jag det börjar likna det Berlin som jag har föreställt mig.





Trots vädret så är våren på väg här.



Idag blev lunchen glass och kaffe, alldeles lagom för oss med tanke på frukosten.




Senare satte vi oss inne på ett hotell med ett glas mousserande vin och där fick vi se på TV vilket fruktansvärt väder det var i Tyskland med stormen/orkanen Niklas. Flyg och annat var inställda och det verkade ganska kaosartat.

Vi avslutade med att shoppa på Primark som är ett typ Ullared och vi fick med oss en hel del till bra priser. Vi orkade inte ett skit mer utan det blev taxi tillbaka till hotellet.

Till kvällens middag hade vi fått rekommenderat en restaurang av hotellet som vi gick till. Det blev en fantastisk upplevelse, ett tyskt ställe, Ständige Vertretung som var full av historiska bilder, t o m inne på toaletten. En härlig atmosfär som vi bara njöt av.




Maten var helt enorm, Schweinshaxe med potatismor, senapssås och en savoykålsstuvning. Det var bland det häftigaste jag ätit och det var svårt att sluta trots att magen sa stopp. Vilken härlig sista kväll i Berlin.


Om ni undrar så har jag blivit bättre och bättre för varje dag med min ansiktsförlamning och det känns jätteskönt. Ögat irriterar mig mest fortfarande, men det är så mycket bättre.


En man kom in och sålde dagstidningar på restaurangen, riktig Berlinerkänsla!


Vi lämnade mätta restaurangen och stapplade hemåt i den hårda vinden. En dag kvar i Berlin innan vi flyger hem på kvälle.



4 kommentarer:

  1. Så roligt att följa er tur. Idag är det kulingvarning i Öresund så det blir ingen segling idag heller. Jag fick min vinst idag och är imponerad av din kreativitet. Så fina de är! Happy birthdaykortetblir amerikanskt i slutet av april. Vår son bor i Detroit o fyller år då! Än en gång Tack! Kram från Maj-Lis

    SvaraRadera
  2. Ha en härlig tur i Berlin och ni ser verkligen ut att trivas. Jag och min väninna Elsie har varit i Rostock på påskmarknad fr o m söndag och kom hem i går tisdag kväll och vi vaknade också av jättemycket snö på måndagen, mer än vi fick hemma på hela vintern. Jag och Elsie följde varken TV eller Mobil och kände bara av kraftig vind på måndagen, men när vi kom med bussen till båten i Rostock så fick vi köra till Puttgarden eftersom stormen gjort så att båten inte kunde gå därifrån pga av lågvattnet. Så utanför verkligheten man är när man inte följer vad som händer i världen, men jättefina dagar fick vi tillsammans.

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med lite snö :-)nästan som våren i Hälsingland då :-) Här får vi vara beredda på bakslag ända in i slutet av maj. Du har ju blivit mycket bättre med ansiktsförlamningen! Härligt! Roligt och spännande att se alla platser ni sett. Men nu saknar jag dig här hemma igen :-) Kram

    SvaraRadera