Translate

torsdag 4 juni 2015

Mysdag

En riktigt skön dag och den första sommardagen på länge. Härligt, en hemmadag med tvätt, städ och pyssel. Ibland några minuters sol på balkongen. Jag bakade en rulltårta som mor ofta gjorde, en vanlig enkel och hon fyllde den med grädde och lingon. Så blev det hos mig idag.



Rulltårta, enkel
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Vispa äggen och sockret till ett fast och pösigt skum. Blanda mjölet och bakpulvret, rör ner det i smeten. Häll den på smort smörpapper i en långpanna. Grädda kakan i 225-250 graders ugnsvärme omkring 5 minuter. Stjälp upp kakan på lätt sockrat papper.

Jag lät rulltårtan svalna och fyllde med 3 dl vispad grädde blandad med ca 2 dl rårörda lingon.

Dottern Mia kom upp efter gymnasieskolans avslutning i kyrkan och vi firade det stundande sommarlovet. Hanna och mina barnbarnsbarn Alva och Alice såg oss på balkongen och då ville töserna "hälsa på" och de kom också upp. Pappa Jonathan anslöt också från sin gymnasieskoleavslutning i Helsingborg och vi hade en mysig stund.


Dom bjöd oss hem till sig på korvgrillning på kvällen och vilken härlig sommarkväll det blev. Så helt underbart att kunna vara ute tillsammmans.


Vi blir så glada över att få vara med och grilla, det går liksom inte i en lägenhet.







Alva och Alice har fått en studsmatta i trädgården och så kul det är.






Jag vet inte om det var så god idé, men Alice lärde sig ett nytt uttryck när jag linkande tog mig därifrån, "ojojoj".....


Vi avslutade kvällen med kaffe, glass och fruktsallad, gott


Jag har såklart också gjort klart en layout idag. Det är en tolkning av första månadsskissen från Stuck?! http://stucksketches.blogspot.se/2015/06/june-1st-sketch-challenge-and-guest.html

Denna fina skiss



Min layout är på vit CS med målarkladd med blå pastellfärg och ritade rundlar med svart tuschpenna. Några mönsterpapper från American Kraft och två flair och några bards. Foto på barnbarnet Charlie.

13 kommentarer:

  1. Love your angled circles. The black and white with a dash of blue is perfect! Thanks for playing along with Stuck?!

    SvaraRadera
  2. Ååååå!!! Ni har fått SOMMAR!!!! Här skiner solen men det är bara 15 grader....Hoppas den kommer upp hit snart också :) Vad gott med rull tårta, det var längesedan, kanske får ta och testa. En så läcker LO IGEN!!!! Super läckert med den vinklade ovalen istället för en cirkel, du kan du :) Och jag bara älskar ju dina flairs/pins /buttons , vad dom nu heter :) Jag har Allt om Scrap djur mönster och VS som ligger på tur nu först sen kanske jag testar den här skissen :) Du inspirerar mig på alla sätt och vis du :) KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, den kommer nog till er också där uppe! Fin studentdag idag med sol! Tack för de snälla orden, flair heter dom nog, beställde dom hos UmWowStudio. Du, vi inspirerar varandra ju! Kram

      Radera
  3. Härliga bilder! Ser att Harald myser när han får korv med bröd och jag tycker också det är jättegott, enkelt och gott. Härligt att se alla bilder på dina nära och kära, men Titte akta ditt knä i studsmattan. Jag brukar skicka upp Sven i studsmattan med våra barnbarn. Skall ta efter din fyllning i rulltårtan ser ju jättegott ut. Nu kommer snart min syrra och vi skall åka till Solveigs barnbarn i Helsingborg som tar studenten på Filborna, men först skall vi titta på studenterna hör i Höganäs och kör till Helsingborg när festen börjar hemma hos Conny. Skall bli jättekul och träffa Bosse (han vet du ju vem är .... många år sedan i Brunnbygården Sven fyllde 30 och nu är han 72), Jessica m fl då vi inte träffar dem så ofta. Nu önskar jag er en skön helg och det hoppas jag att vi också får. Många solskenskramar till er båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag vet Ulla, men kan inte låta bli! Vi ska kolla studenten från balkongen, det gör väl ni också kan jag tro. Ha det så trevligt på studentuppvaktningen, ja den där festen finns kvar i minnet, haha! Kram

      Radera
    2. Bosse hade heller inte glömt det!

      Radera
  4. Adorable take on the sketch! Love the photo and the colors you picked! Thanks for joining us at Stuck?!

    SvaraRadera
  5. How fun, love the monochromatic look! Thanks for joining us at Stuck?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Laura and thanks for lovely sketches!

      Radera
  6. Love your simple take on this sketch, it looks amazing. Thanks for playing along with Stuck?!

    SvaraRadera