Translate

måndag 15 juni 2015

Väntan fortsätter i Nivå

Det känns lite som att vara tillbaka i Tyskland för två år sedan när vi låg 13 dygn och väntade på att vattnet skulle sjunka. Nu väntar vi på mekanikern till motorn och det är lika trist. Att ligga inblåst några dygn är lättare att stå ut med, då är vi liksom glada för att slippa gå ut, men här finns inga som helst förmildrande omständigheter. Jag känner att någon slags galenskap är på väg att spricka ut genom alla porer och håligheter.
Under lördagen blev vi alltså bogserade till en annan plats och får ligga vid utrustningsbryggan. Det är en bra plats såtillvida att vi har en del att titta på, nära till toalettanläggningen och vi ligger längs med kajen vilket gör det lättare för mig med mitt onda knä att kliva av och på. Det hjälper dock inte ett dugg mot den där gnagande irritationskänslan i bröstet. Harald som är godmodigheten själv har ingen som helst förståelse med mig. 


Mekanikern hörde inte av sig på hela dagen, vilket väl inte var någon överraskning egentligen, jag fattar bara inte varför han säger att han ska komma. Vädret blev sämre igen, kallt, regnet kom och det var inte annat att göra än att sitta nere i båten. Jag läste ut ytterligare en bok, tack och lov en sådan som var svår att lägga från sig.

Den här är en relationsbok som man kan drömma sig bort i och samtidigt förundras över hur vi beter oss bl a när det gäller kärlek och relationer. En sån där skön bok att ha i solstolen.

Igår söndag var det ju inte att vänta någon mekaniker så vi bestämde oss för att försöka göra något tillsammans. Vi cyklade till järnvägsstationen och tog tåget till Bakken. Bakken är ett stort och gammalt nöjestivoli som ligger helt underbart i en vacker bokskog. 



Järnvägsstationen i Klampenborg.






Vi var där senast tillsammans med barnen 1984 tror jag och jag var där själv några år senare med mitt jobb. Det var alltså att återuppleva gamla minnen. Jag var också där några gånger som barn, jag minns iallafall att vi fick stå och titta på far när han åkte Berg och dalbanan medan vi fick hålla hans keps. Vi njöt av bokskogen medan stojet i tivoliområdet inte kändes så kul, vi har nog vuxit ifrån detta konstaterade vi. 


Vi åkte iallafall Berg och dalbanan som egentligen heter  Rutschebanen  och det var precis lika härligt kittlande som jag minns det. 



Den invigdes 1932 och jag tror den ser exakt ut likadan nu, förhoppningsvis med reparationer genom åren.






Vi var nöjda med det och gick för att äta något bland alla restauranger och ”vattenhål”. Det blev en dansk Frukostbuffé som var sådär, men vi blev mätta och roligt att sitta och titta på alla människor. 



Det fina vi fick med oss tillbaka var att de byggt upp en ny upplevelsemiljö med gamla interiörer från TVserien Matador, Korsbeck heter den och består av många hus med butiker och inredningar från 20-talet. 





Harald vid en National kassaregister som hans morfar en gång i tiden hade agenturen för och sålde sedan till USA (tror att det var så ungefär)




Jag fick jätteont i mitt knä och hade riktigt svårt att ta mig tillbaka till båten igen. Det har ju bara gått drygt 1,5 månad så jag får väl bara bita ihop och det går ju lite upp och ner, jag får vara glad för att jag kan cykla.

Tillbaka i båten blev det bara att stänga luckorna för kylan och tillbringa kvällen i kajutan.


En layout till på lager att visa, denna är till ARTastics månadstävling, en bild med tillägg att inspireras av trä och fåglar, http://artasticchallengeblog.blogspot.se/2015/06/our-june-mid-month-reveal.html


En väldigt fin bild som jag nog inte har varit rättvis mot ser jag nu. Men såhär blev min layout iallafall


Jag blev inspirerad av färgerna och fåglarna, använde ett bakgrundspapper som en björkstam, några andra mönsterpapper och lite akvarellfärg på det. Ett tjockt papp som jag tryckt ut dekorationer från så att det blev rundlar och några fågelbrads. Foto på mina barnbarnsbarn Alva och Alice från i våras i Krapperups slottspark. Bron som de står på har deras gamlafarfar gjort (mitt ex).

Harald ringde mekanikern strax efter 10 för att inte vara för jobbig och då sa personen att han skulle säga till honom. När jag cyklade iväg en dryg halvtimme senare hade inget hänt så det ska bli spännande att komma tillbaka.

18 kommentarer:

  1. Vad då inte rättvis?? Den är ju jätte fin din LO och det är ju fåglar med! Det var och ELLER fåglar och trädekos. Färgerna har du fångat perfekt och dom fyra cirklarna är så läckert! Söta tjejer:-) Den röda bron är så fin, tror du haft med den förut i bloggen. ... Ha det gott nu. Önskar dig en stor dos tålamod. Saknar dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anna, ja den bron är mycket fotograferad och jag har haft den med någon gång i våras. Det är många brudpar som fotas på den. Kram

      Radera
  2. A very cute photo and great layering too. Thanks for playing along at ARTastic :)

    SvaraRadera
  3. A beautiful page and the it fits our criteria being wood or birds, which you have definitely used :-). I like how you created the circle frame and placed it next to the photo. Very nice elements. Thank you for joining in the challenge at ARTastic.

    SvaraRadera
  4. A really lovely layout , I like how you have picked up the colours of the bridge in your embellishments and I like the circles.A really nice design. Thank you for sharing with us at ARTastic
    Mary

    SvaraRadera
  5. Nice layout. Thanks for sharing with ARTastic.

    SvaraRadera
  6. What a saga! Tradesmen are SO unreliable. It is the same here, in Australia! I hope by now that boat is fixed and you can sail again:) Meanwhile, your LO is great! I love how you have been inspired by our ARTastic picture....your page is lovely & the little bird buttons and the colours are so very, very NICE! Thanks for joining us this month:):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Lizzy! Yes, the tradesmen are the same all over the world haha! We are still waiting.....

      Radera
  7. Your page is beautiful. I love the watercolour on the background paper and the circles look wonderful. Thank you for joining in with us at ARTastic.

    SvaraRadera
  8. Hej Christel! Kul att se dig tävla på ARTastic! Jag gillar verkligen din tolkning med de gulliga fåglarna och trä-pappret. Allt är lika fint som alltid!! :-)

    SvaraRadera
  9. Another delightful page Christel. I love the colours you have used and the birdie embellishments are just so cute. Man thanks for joining in with us on ARTastic this month.

    SvaraRadera
  10. Another great page Christel. I love your photo and the embellishments, birch bark tree trunk and colours all go so well together. Love the photos form your trip. Many memories for you! Thank you for joining us at ARTastic. Cheers, Di

    SvaraRadera
  11. A supercool and creative page. Så fantastisk at du resirkulerte en chipboard ramme :) Thank you for playing with our challenge at ARTastic :)

    SvaraRadera