Translate

lördag 4 mars 2017

Syskonmiddag

Först måste jag bara säga att all maten blev bra, jag vet inte varför jag var så skeptisk till den innan. I vilket fall så ägnade jag hela dagen till matlagningen innan gästerna kom kl fyra. Haralds tre syskon som bor här i Skåne också moster Ami kom för middag och samvaro.
Vi startade med tre små godbitar på kavring och ett glas Cava. En med svamp, en med räkröra, en med tomat, se detta receptet. De var jättegoda allihop, särskilt den med räkor. Till Harald bytte jag bara ut räkorna med hackad skinka.







Fina blommor av gästerna.

Italiensk meny blev det och huvudrätten blev väldigt god, Fyllda rullader med prosciutto och örter och parmesanrostad potatis. Mums säger jag bara.





Sedan var det den där efterrätten som jag höll på med igår. Det blev bra ändå. Marängbottnen krasade jag sönder med en mortel och lade sedan som små bitar på varje tallrik.


Igår pocherade jag päronen, delade i fyra delar och med stjälken kvar i 1 liter vatten med 5 msk strösocker och 1 kanelstång. På smulorna klickade jag lite mascarponeost och ringlade sedan över dulce de leche (kondenserad mjölk som är som kolasås) I den blandade jag först i flingsalt. Sedan lade jag upp päronbitarna (två bitar till varje tallrik blev lagom)och valnötter som jag rostat i en stekpanna. Jag smälte 70% choklad och ringlade över och till slut spritsade jag tre små klickar vispgrädde. Det blev inte riktigt som tänkt, men väldigt gott ändå.


Jag kan också berätta att gästerna tyckte kakorna var väldigt goda, receptet skrev jag i gårdagens inlägg.

En trevlig kväll blev det, livligt som alltid med mycket prat!

4 kommentarer:

  1. Du är otrolig! Har du anmält dig till Halv Åtta Hos Mig som jag tror jag läst någonstans skall komma till Höganäs? I dag blir det väl en vilodag för dig? Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej då hade jag dött av oro och prestationsångest! Ja vi har inte gjort många knop idag, bara skjutsat Amanda. Kram

      Radera
  2. Ett enda stort MUMS!!!! 💚💚💚

    SvaraRadera