söndag 29 juni 2014

Varberg

Vi tog det ganska lugnt med att komma iväg på vår segling. Vi packade ner det sista, kom på att vi nog skulle köpa med oss några baginboxviner och sedan skulle vi sätta våra cyklar i säkert förvar. I båten fick vi besök, vilket var jätteroligt så vi gjorde oss ingen brådska. Jag lyckades välta en nyupphälld kaffemugg nere i båten, ingen bra start.

Vi fick vänta på öppningen.

Syster Anita

Kusin Gun

Barnbarnet Ellinor och Johan, nu tar det ett tag tills vi ses igen.

Vännen Margareta

Höganäs - Gilleleje, 9,4 distans, 2,15 timmar

Glada och nöjda kom vi iväg och strax efter fick vi regn, en kraftig skur som drog över ganska snabbt.

Som vanligt går detta rätt fort.

I Gilleleje är det trivsamt som vanligt. Vi tankade diesel först och lade sedan till i yttre hamnen.

Vi kom plötsligt på att det var exakt 28 år sedan vi förlovade oss just här i Gilleleje. Det krävdes en firning.

Vi tog en promenad i byn.

Härskarna i byn är dessa enorma måsar.

Tillbaka i båten satt vi ute och åt middag under en kolsvart himmel.

Det blev tacos denna första middag i båten. Sedan blev det direkt fortsättning av vår kvällsaktivitet i båten, kaffe, en bit choklad och tärnings- och kortspel.

Gilleleje - Varberg. 60,6 distans, 12,5 timmar

Vi kastade loss redan halv sex på morgonen, en lite kylig men vindstilla och skön morgon.

Ett märkligt dis låg framför svenska kusten.

Kullaberg under svarta hotfulla moln.

Så lång segling kräver lite godis. Vi hade en riktigt härlig segling ända fram till kl ett, då ökade plötsligt vinden och störde vårt lyssnande av programmet Sommar. Vi drog först in genuan en bit men fick sedan ta ner storen och bara segla på en bit av genuan.

Harald och även jag hann sova innan det blev riktigt jobbigt med sjön. Vinden vred sedan också så vi fick den mitt i nosen och vi fick rulla in seglen och gå för motor. Det blev en skumpig färd då båten larmade i sjön med jämna mellanrum. Två rejäla saltvattenskvättar rakt ner i båten vilket var slarv från oss, vi hade inte dragit igen luckan.

Möte utanför Varberg. Vi var riktigt nöjda över att vara framme, det blev en jobbigare start än vi räknat med och nu tror jag att vi stannar här en dag. Vinden ska fortsätta vara NV och det är inte kul.

Vi åt middag nere i båten, hade fått nog av frisk luft. Den goda rostbiffen vi fått som vi stekt hemma med nypotatis och en färdig kall sås. Det var mycket gott.

Denna såsen kan jag rekommendera, iallafall är den i vår smak och verkligen god till rostbiffen.