Translate

fredag 15 juni 2018

Viby på Själland

Idag körde vi iväg igen med Boris husbil. Det här är den inplanerade turen med barnbarnen Ebba och Wille och genrepet var ju gjort. Först skulle vi till Polisen i Helsingborg, Ebba skulle hämta pass och Wille skulle beställa. Först en lång diskussion om att Ebba skulle haft målsman med sig, till slut blev det så att hon bestämde sig för att lita på att allt stod rätt till och Ebba fick ut sitt pass. När det var Willes tur fick vi samma handläggare och nu blev det tvärstopp. Det gick absolut inte utan målsman, jag förklarade situationen, hade med mig pappa Joels körkort och han hade läst på hemsidan att det bara stod att målsman BÖR vara med. Hon bestämde sig för att ringa sin chef och de sträckte sig till att Wille fick gjort sin beställning, men att mamma Petra skulle komma in och identifiera sig och först då kunde beställningen skickas. Allt frid och fröjd och vi kunde köra vidare! Vi körde över Öresundsbron för första gången.


Smidigt med brobizz och bara kunna köra igenom.


Redan före bron höll Wille på att avlida av hunger och vi lovade stanna och äta så fort det gick.





Vi stannade i Ishöjs hamn. Dit har vi många gånger tänkt segla men aldrig blivit av. En väldans stor hamn. Men först mat, Harald och jag var också hungriga. 




Vi hade läst och trodde att vår gamla båt Aurora ligger här i hamnen och vi var bara tvungna att gå ut och se om vi hittade henne. Det gjorde vi!!!! Hjärtsnörp blev det! Så många år och så många äventyr med denna båt. Hon var lite risig, men det var ändå Aurora. En sådan konstig känsla, vi har inte sett henne sedan vi sålde henne 2012.





Vi körde vidare, jag hade hittat ett fiskeställe, Örsted Put and Take Fiskesjö mitt på Själland. Det verkade vara ett säkert fiskeställe och jag hade kollat att det gick att campa där också. Vi hittade och checkade in och jag fick en chock, fick betala 830 danska kronor för att stå en natt med fiskekort till Wille! Hur är det möjligt? undrade jag och fick en konstig förklaring. Harald gick också dit senare för jag kunde inte förklara det. Jättekonstigt verkligen. Det var ju fint där, men jag menar ingenting mer än fiskesjöarna.




Wille hade mycket bestyr med sina fiskespö, nyköpt utrustning, men något fattades han ändå haha!


Ebba myser under tiden.




Jag lyckades göra ett kast och linan blev helt rörig, vi fick klippa bort en stor bit. Jag tror jag skiter i fiske.



Jag och Harald gjorde middag istället.


Det blev dom goda köttfärsbiffarna med nypotatis, bearnaisesås och sallad.


Fisket fortsatte......





Några fick fisk men inte Wille.



Min vanliga min enligt Ebba och Wille. Vi avslutade dagen med att dra oss in i bilen och spelade kort.

2 kommentarer:

  1. Nya äventyr!! Det ser så härligt ut!! Hoppas det blir lite fisk nu då för Wille!! Spännande att följa med!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det, lite sämre väder nu, men det är bra ändå! Ingen fisk haha..... Kram

      Radera