Translate

fredag 12 juli 2019

Edsbyn

Imorse gick vi båda iväg för att titta på de som var med på konstveckan i Smedjebacken. Först tittade vi på en liten utställning om Christoffer Polhem och lite annat innan vi gick upp till centrum. Det var inte så kul och Harald tröttnade. Omgivningarna är vackrare än centrum här.




Jag fortsatte själv och hittade till ett av ställena.



När jag kom var det inte öppnat men jag behövde inte vänta så länge.


Det var så fint alltihop här, jag gillar mest luffarslöjden och det slank ner några saker i kassen.





Nu vet jag vad jag ska göra med mandelformarna till jul haha!

Jag gick sedan en fin promenadväg till Konsthallen.







Woow tänkte jag när jag kom in, så fint och sedan var det klackarna i golvet. Här vid ingången hade jag översikt över hela utställningslokalen och det kostade 50 kronor i inträdde att gå in. Det blev en trevlig diskussion med personen i kassan huruvida det ska kosta inträde att få titta på konst. Det är ju inte gratis, jag vet, men jag gick inte in. Lite tramsigt, jag hade gärna velat titta på närmare på det för det verkade så intressant. Jag fick iallafall en broschyr så jag ska läsa mer om den.


Vid hamnen finns ett ställe med mer lokala hantverkare som jag gick in och tittade på.



Vi skötte sådana där tömningar och påfyllningar av bilen och körde vidare för att se fler ställen i konstveckan.


Här var vi hos en så trevlig kvinna som gjorde sånt där flätade silversmycken. Jag har redan ett armband som jag köpte i Jokkmock och här köpte jag ett halsband. Jag ska fota det senare.


Vi körde vidare till en Linstuga där hon hade så vackra saker. Det blev en present.



En sådan kär katt, Tiger, som satt i dörren och iakttog oss.



Nu styrde vi kosan mot Edsbyn för att hälsa på vännen Anna med familj.


Så härligt att få komma hit igen. Familjen skulle bort ikväll och det visste vi om, men vi hann med en fika innan.


Vi tittade in hos en av döttrarna, Beatrice som har hela sitt rum som en verkstad med tre stora symaskiner och mycket annat. Jag vill vara ung igen och få hålla på med sådant. Hon gör så vackra saker och nu ska hon sy storasyster Marthas brudklänning, hon gifter sig i höst.


Denna vackra klänning är hennes egen.


Arvid visade stolt upp sitt eget rum.


Astrid visade upp sin käpphästsamling, hon har beställt sin tionde häst nu av sin faster. Hon har ett stall här för dem, matar dem och sköter om dem.



Vi hade en gemensam fika i deras uteterass med jordgubbar och glass innan de skulle bort. Så mysigt att träffas igen.


Jag gjorde middag i bilen, idag blev det hamburgare med pulled pork och tillbehör. Jag hade köpt pulled pork färdigt och det var hur gott somhelst. Till det gjorde jag karamelliserad rödlök, mums säger jag bara. Det blev lite kvar så jag hann fota den.


Fortsättning följer från Edsbyn, vi stannar här några dagar,

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga konstupplevelser och luffarslöjd är så kul att titta på. Hälsa nu Anna och hennes familj. Astrids käpphästar var ju för gulliga�� Kram från Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillar luffarslöjd, ja vilken käpphästsamling, precis som i ett stall, tänkte på Alva. Kram

      Radera
  2. ❤️❤️❤️ Vilken glädje att få möta er här igen!!! Den hamburgaren såg väldans god ut! KRAAM
    PS. Kram till Mia också!!💛

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk som det kan bli tack vare sociala medier! Kram

      Radera