Translate

torsdag 18 juli 2019

Upperud

En underbar morgon denna dag och jag åt frukosten ute för första gången på denna resan.


Vi fortsatte köra söderut, vi hade inget bestämt mål idag utan tänkte vi ser hur länge vi har lust att köra. Men först ville jag stanna till i Sunne. Där hittade vi en parkeringsplats för husbilar mitt i stan, en 24 timmarsparkering, den finns inte med på mina appar. Vi promenerade iväg och hamnade på Biblioteket där vi fick tips om en gård en bit från centrum.




Jag kunde inte låta bli, det är texten på bilen haha!


Vi hittade hit till slut.




Ett fint café.


Min favoritfärg.


Så vackert skåp.


Ett litet tandläkarmuseum som gav lite rysningar.




Sedan råkade vi passera huset där denna tandläkarmottagning funnits.
Vi körde vidare och hamnade i Upperud i Dalsland. En jättefin liten ställplats vid hamnen där. Alldeles intill är Dalslands kanal. Den har vi gått med båt någon gång på 80-talet.





Nedanför ligger den lilla hamnen och en sandstrand.



En jättefin grillplats också. 
Efter en fika promenerade vi upp till Håverud, 2-3 km dit.


Först väntbryggan och den lilla slussen i Upperud. Här låg vi länge och väntade på slussning minns jag nu. Jag är ju inte bäst på att vänta precis, nu vill jag leta upp fotona därifrån.



Det är så oerhört vackert här och allt det gröna nästan bländar.





Kolla blomkrukorna på varje sida, så gulligt.
I Håverud finns ju en känd akvedukt och vad roligt att titta på.






Rätt skönt att bara gå istället för att slussa.

 





Det är uppbyggt en enorm turistanläggning här och vi tittade in i husen, köpte glass och satte oss för att vila en stund.


En glashytta och mycket annat.


När vi vilat klart promenerade vi tillbaka.


I Upperedsslussen fick vi se en segelbåt slussa.


Det forsade ordentligt i de små slussarna.




Vi mötte våra husbilsgrannar som vi pratat med innan vi gick till Håverud.



Tillbaka vid husbilen somnade jag i solstolen en stund och sedan var det dags med middag.


Idag blev det Pytt i Panna med ägg, rödbetor och bröd. Gott och enkel och bra husbilsmat.


Resten av kvällen satt vi ute och pratade med våra grannar Bo och Elisabeth, trevlig ny bekantskap. Till slut blev det mörkt och lite kallt och myggorna dök upp.

2 kommentarer:

  1. Vårt vackra land..tack för alla bilder..man behöver bli påmind hur fint vårt land är..:) kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så fint överallt, älskar verkligen att köra runt i Sverige, kram

      Radera