måndag 24 februari 2014

Petra

Tidig morgon och vi satt i restaurangen för frukost kl 6.

Vi blev hämtade med buss strax efter för att åka till Petra, en två timmars bussresa. Petra är en av världens sju underverk och en av anledningarna till vår resa hit. Den byggdes 800-700 f. Kristus och var en viktig plats för karavanhandeln. Det är intressant och hisnande att uppleva Petra, det är svårt att fatta och ta in att här fanns bebyggelse och människor så långt tillbaka i tiden.

Vi fick en fantastiskt duktig guide, en kille från Jordanien som talade norska och även lite svenska efter att ha studerat 6 år i Bergen. Under hela bussturen upp till Petra berättade han oavbrutet om Jordanien på ett väldigt trevligt sätt. Jag blir mer och mer imponerad av detta landet, att de t ex har lyckats få fredsavtal med alla sin grannländer och dessutom hålla det. Jordanien är helt ensam om detta i den delen av världen.
Vi hade ett stopp halvvägs för toabesök, kaffeinköp också möjlighet för en massa annat inköp förstås.

Under vägen passerade vi Moses brors grav som ligger högst upp på ett berg, det lilla vita alltså.

Vi kom fram till Moses dal och strax efter var vi framme i Petra. Nu inleddes den stora promenaden, jag uppskattar att vi gick 1,5 mil på jobbigt underlag och jag hade ont i benen sedan förut. Men det var ju superintressant så man glömde bort att det var jobbigt. Jag har valt lite bilder och det var inte lätt, det var så mycket fantastiskt.

Här syns deras vattenkanaler, bara det att de hade ett fungerande vattensystem som vi såg exempel på vid flera tillfällen är helt enormt. Vattnet kom från Moses berg där det berättas att han slog med sin stav.

Vår guide hade en rolig humor och det var mycket skratt emellanåt. Här låtsasviger han ett par somman gjorde på denna plats.

Mitt emot fanns de tre gudarna som de skulle vigas inför.

Här finns rester av en kamelkaravan som är uthuggen i berget.

Nu är vi framme vid den stora Kungsgraven/Skattkammaren. Petra skiftade välde många gånger och under det Bysantiska riket gjordes många gravar. Det bysantiska folket trodde mer på nästa liv än det nuvarande och byggde enorma gravar för sig och sina familjer eftersom de skulle bo där i nästa liv. Dessa gravar övertogs senare som bostäder och de döda forslades bort. Det var olika fina gravar, för kungar, för fint folk och för vanligt folk.

Det finns gott om kameler och åsnor som erbjöd skjuts åt trötta människor.

Detta är vanligt folks gravar.

En stor amfiteater fanns rester av. Tyvärr har jag nog lyckats trycka på något på kameran så en del bilder blev inte bra.

Detta är gravar för bättre folk. Vi var inne i några och det var enorma rum.

Nu lämnade vår guide oss att gå runt själva och tillbaka.

Inristningar om hur många människor som var begravda i gravarna.

Hela tiden görs det nya utgrävningar och vi besökte en kyrka som var pågående med ett fint mosaikgolv bl a. Enligt guiden så tror man att om 100 år ska allt vara utgrävt.

När Petra hade hittats och blev satt på Unescos världsarvslista 1985 så bodde det ett antal tusen människor som jag glömt nu i området. De fick flytta därifrån till en nybyggd by ovanför och blev lovade att de skulle få sälja varor till turister som kompensation. Det var mycket varor som försöktes sälja och de var ganska påfrestande faktiskt. Det enda som störde tyckte jag.

Vi stannade en stund på vägen tillbaka för att ta en kopp kaffe, det var skönt men herregud vad trötta vi var. Närmare kl tre körde sedan bussen oss till en restaurang, vi var hungriga då efter den tidiga frukosten. Där serverades en enorm jordansk buffé, så himla mycket god mat också ett efterrättsbord på det. Vi sov som stockar på bussen tillbaka till hotellet.

Vi möttes av denna skapelse när vi kom till vårt rum. En dusch och sedan orkade vi inte ett skit mer. En helt fantastisk dag!