Translate

tisdag 22 augusti 2017

Näverkärrskilen

Näverkärrskilen ligger innanför Bohus-Malmön, en naturhamn med Kryssarklubbsbojar. Vi har sådan tur med vädret, det är soligt, bra vindar och helt perfekt. Efter frukosten, idag serverades det till och med gröt på denna restaurangen, så kastade vi loss och seglade norrut på genuan i god fart. En sådan där segling som man bara kan drömma om ibland. Det finns inget vackrare än att få segla längs med Bohuskusten.


Brännmanet i Gullholmens hamn.


Gullholmen från utsidan.




Islandsberg.


Skepparen från vila och bara njuta en stund.



Lysekil passeras.








Även Birgitta kan njuta från allt köksarbete.

I slutet av seglingen fiskade vi och fick 4 makrillar, så roligt.






Vi hade tur och kunde fånga en boj och först senare på dagen kom det fler båtar. Vi gjorde lunch, Birgitta rensade och stekte makrillen, åh, det finns inget godare än nyfångad makrill! Vi njöt i solen och hade det skönt. Tommy och Harald satte gummijollen i sjön så att vi kunde köra in till land. Fast först blev det bad, underbart ljuvligt och en fika efter det.


Ja, en ledig boj!









Jag fick uppdraget att knyta fast en tamp i jollen.


 Vi körde in med jollen till land och gick en promenad, det är vackert där. Jag irriterar mig så på att jag inte har min kamera. Det är så svårt att använda Iphonen, fingrarna är i vägen och jag klarar inte av att riktigt se motivet. Jag använder Nikonkameran när jag kan beroende på objektiven, men de fotona blir iallafall bra. På turen in till land hade jag bara Iphonen med mig och då blev den urladdad! Jag hann dock ta några foton, fick stänga av och sätta på den för att lyckas. Det är iallafall ett naturreservat och så mycket vackra motiv annars. Det var lite lerigt i markerna så vi klafsade omkring och fick ha skovård efteråt.




Japanskt ostron


Härute ligger vi!






Kanonfotograf, här är till och med jag själv med!


Tommy körde oss tryggt tillbaka till Misslett.

Idag blev det först en sundowner, jaja, inte riktigt, det var ett tag till solen skulle gå ner, men GT:n var perfekt. 


Vi åt en god middag i sittbrunnen, molnen tornade upp sig och det åskande i kanterna, men vi fick inte regn förrän senare när vi lagt oss. Middagen bestod idag av Kycklingfilé med apelsin och ingefära med ris och sallad. Jättegott var det, det receptet skall jag använda hemma.



En vacker kväll i solnedgången.



Vi avslutade dagen med Yatzyspel i den vackra kvällen. Denna gången fick iallafall jag lite revansch, var två poäng från att vinna över Tommy.



Tack för ytterligare en härlig dag!

6 kommentarer:

  1. Så vackert och inget fel på dom bilderna...härligt att se. Kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tur att jag iallafall kunde använda min Nikonkamera trots att objektiven inte alltid passade. Kram

      Radera
  2. Vackert vackert alltsammans!!! Så härligt!! Kram 💚💚💚

    SvaraRadera
  3. Så underbart härligt ni har det! Det är något visst med seglarlivet ändå... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det Ewa, särskilt när allt stämmer haha! Kram

      Radera