Translate

tisdag 7 oktober 2014

Kullaleden och Mölle by the sea

Min syster och jag tog bussen till Utvälinge för att gå en del av Kullaleden, http://kullaleden.se/ Det blev min första del men Anita har gått flera. Det kommer jag nog att fortsätta med, väldigt roligt och fint är det. Vi gick 8,3 km alldeles lagom tur.

 
Vacker led ner mot Rönneås mynning.


 
Sandön


 
Det var skönt väder med sol, men började blåsa lite under vandringen.


 
Ja glo du......

 
Vi passerade många fina hus och trädgårdar.

 
Vi passerade flera små fina hamnar, denna är nog hamnen i Häljaröd.


 
Vi Ålnockens hamn i Farhult stannade vi och tog en medhavd fika.

 


 
Farhultsbaden



 
Paus hemma innan jag blev hämtad för en träff med mina tjejvänner. Vi åkte till Ame och hennes hus i Mölle för mat, prat och övernattning.

 
Cava och små snittar på hennes altan med en fantastisk utsikt över Öresund.



 
Ames hus som hon just nu renoverar utvändigt och vi fick en liten visning runt huset. Jättefint blir det.

 
Ingrid, Margareta och Ame.

 
Vi satte oss till bords med även där en fin utsikt innan det blev mörkt.

 
Efter cavan och snittarna fortsatte vi ätandet med en massa gott. Först ett gott smörrebröd.

 
Italienska kalvköttskivor med tonnosås, kapris och ägg.

 
Jordärtskockssoppa, allt var väldigt gott och vi tog riktigt god tid på oss med goda viner därtill.

 
Hoppsan, dessa skulle varit dekoration till soppan, precis så gör jag ofta.

 
Fiskgryta, herregud vad vi åt!

 
Och vad är inte bättre avslutning än en marängsviss! Vi fortsatte med pratet till halv två-tvåtiden innan vi gick till sängs i det mysiga huset med gammaldags charm.

 
På morgonen gick vi direkt ut för en promenad och bad. Det gamla turisthotellet är granne.

 
Grand Hotell

 
Fina hus och den lilla hamnen med Kullaberg i bakgrunden. Det är så fint i Mölle.


 
Fiskenät på tork.

 
Lite sommarkänsla finns kvar.

 
Vi närmar oss badplatsen där vi bestämt oss för att bada trots den kyliga vinden.
 
 
Vi ser helt galna ut allihop haha!




 
Tillbaka i huset för frukost, lite kalla inombords, men så glada över denna härliga träff.

 
Ostbrickan som vi inte orkade kvällen före. Pratet fortsatte under långfrukosten. Jättetack till Ame för att vi fick vara på detta underbara ställe.

 
 

8 kommentarer:

  1. Det ser härligt ut alltihop. Jag vill bara rätta dig. Det är inte Rönneå utan Vegeå som rinner ut i Utvälinge. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag visste det, det kändes inte rätt, men jag tog mig inte tid och kolla det, tack för rättelsen!

      Radera
  2. Just det, Gun! Och inte Ålnockens hamn utan Årnacke hamn! Gick väl lite fort där Titte! Tack för sällskapet och fin vandring!
    Syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, men det kunde jag ju läst på fotot, ja detta inlägget gick en aning för fort, jag hade ju hoppat över en dag, herregud. Tack själv, jag är sugen på att fortsätta!

      Radera
  3. En härlig dag även om du skrivit lite fel! Massor av fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla! Hoppas du har haft en fin resa!

      Radera