Translate

fredag 17 oktober 2014

Matlagardag

Ja matlagardag inför vår resa till Lalandia på söndag tillsammans med Haralds son Fredrik med familj. Vi pensionärer lagar maten till alla dagarna. Men, först gick jag en promenad i ösregnet, det regnade verkligen blött idag.



 
Väldigt grått av förklarliga skäl-

 
Jag gav mig dyblöt in i skogen för att plocka ljung till vår dörrkrans. Tyvärr var den nästan utblommad men den är vacker ändå.

 
Lite svamp gömde sig också här och var. Riktig höst är det verkligen nu.

 
Som lite paus i matlagningen använde jag mitt presentkort i Spabutiken under där vi bor. Jag går dit då och då och kan verkligen rekommendera både henne och butiken. Jag köper nästan aldrig något (pga plånboken), men gillar hennes behandlingar också sätter jag färg på bryn och fransar.

 
Middag till en av dagarna, denna har jag gjort förut och vet att den är jättegod.
 
Moussaka
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
400 g oxfärs
1 squash
1 paprika
200 g champinjoner
4 msk tomatpuré
1 tsk kanel
salt, peppar
8 kokta kalla potatisar
4 dl creme fraiche
2 dl riven lagrad ost
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i hälften av oljan i en stekgryta. Tillsätt färsen och låt den brynas. Halvera squashen på längden och skär den i tunna skivor. Ansa paprikan och skär den i bitar. Skär svampen i skivor. Fräs grönsakerna och svampen i resten av oljan i en stekpanna. Rör ner grönsakerna i köttfärsblandningen. Tillsätt tomatpuré, kanel, salt och peppar. Skiva potatisen. Varva köttfärsröra och potatis i en smord ugnssäker form. Bred över creme fraichen, salta lite och avsluta med ost. Tillaga moussakan i ugnen i 20-25 minuter.
Servera med en sallad.

 
Den andra dagen blir det Färsbiffar med lök, sås, potatis, lingon och gurka.

 
En lunch också till en av dagarna, en paj som jag valde att göra i en gratängform för att jag ökade på receptet. Den här pajen är alltid god tycker jag, ett säkert kort.
 
Quiche Lorraine
Deg:
2,5 dl vetemjöl
100 g kallt smör
2-3 msk kallt vatten
Fyllning:
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
1 liten nypa salt
200 g rökt skinka i små tärningar
4 dl riven lagrad ost
Hacka samman mjöl och smör, gärna i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt samman till en deg. Lägg degen i en plastpåse och låt vila 1 tim i kylen. Kavla ut degen till en rund platta och tryck ut den i rund pajform. Ställ in i kylen i 20 minuter. Förgrädda pajskalet i 200 grader i 10 min. Vispa ägg, mjölk, grädde och salt till fyllningen. Fördela skinka och ost i pajskalet och häll på äggstanningen. Grädda i 180 grader i ca 40 minuter eller tills fyllningen stannat och pajen har fått fin färg. Låt svalna lite före serveringen och servera en sallad till.
 
 
 
Middag till tredje dagen, det mesta ser likadant ut, men det är enklast med gratänger där allt är i och smakerna är troligen väldigt olika. Denna rätten har jag aldrig gjort så det ska bli spännande att smaka. Lite orolig är jag för barnen eftersom de oftast tycker bäst om mat där man kan välja och slipper sortera.
 
Krämig kycklinggratäng
 
1 purjolök
4 port färdigkokt ris
150 g fryst tärnad mango
2 dl gröna ärtor
4 kycklingfiléer
salt, svartpeppar
2 dl creme fraiche
2 dl ajvar relish
2 dl vitt vin
2 msk kalvfond
1 msk maizena
Topping och garnering:
3-4 normalstora tomater
1,5 dl riven lagrad ost
färsk örtkrydda
Ansa och strimla purjolöken. Fräs den blank i smör. Blanda kokt ris, purjolök, tinad mango och ärtor. Fördela risblandningen i en smord ugnsform. Putsa kycklingfiléerna, salta och peppra. Bryn filéerna i smör. Lägg kycklingen i en ugnsform och låt eftersteka i ugnen ca 15 minuter. Ta ut och skriva filéerna. Placera skivorna på risbädden. Hetta upp creme fraiche blandat med ajvar relish på svag värme i en gryta. Tillsätt vitt vin och fond och låt blandningen sjuda några min. Rör ut maizena i lite kallt vatten och tillsätt. Låt allt få ett uppkok. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över kycklingen. Skiva tomaterna och lägg överst i formen. Strö över osten. Gratinera i ugnen ca 15 minuter och garnera med valfri örtkrydda.
 
En vän på facebook lade ut denna igår, jag skrattade gott!

 
 
Jovisst, ungefär så är det!
 

5 kommentarer: