Translate

onsdag 1 oktober 2014

Utflyktsdag

Utflyktsdag idag, jag gav barnbarnet Charlie ett besök på Tropikariet i födelsedagspresent så dit åkte vi idag. Men först en promenad imorse i ett fint höstväder som senare på dagen blev regn.

 
Arbete med fiskenät i hamnen.

 
Något skall göras vid reningsverket, massor av flugor när de grävde här, lite äckligt.

 
Havet låg fint idag.

 
Saluhallen presenteras, vår fina underbara saluhall.

 
Jag får erkänna att jag inte så ofta handlar här, tittar mest och njuter. Hade jag haft mer i plånboken så hade jag handlat här jämnt. När jag handlar blir det oftast bröd och presenter, sedan är det alltid något jag faller för.



 
Ett bak blev det också idag. Jag bakade efter ett gammalt recept som jag bakade för 40-45 år sedan. Det blev verkligen gott, mycket socker som jag inte brukar ha nuförtiden, men vilken nostalgi. Harald gillade dom också såklart så det blir fler bak. Receptet var inte så utförligt eftersom det bara är nerskrivet under tiden jag ofta bakade brödet och jag värmde inte mjölken. Jag tyckte det jäste dåligt så jag provar nog att värma mjölken nästa gång. Jag bakade halva satsen.
 
Tekakor
5 dl havregryn får svälla i 1 liter mjölk i 1 timme
Därefter blandas
3 hg margarin
3 dl socker
4 pkt jäst
2 kg mjöl (jag tog vetemjöl)
Bakas ut på en gång. Får jäsa på plåten i 1,5 timmar. Pensla med kallt vatten före gräddningen i 250 grader.

 
Jag hämtade Charlie i skolan och vi åkte till Helsingborg och Tropikaret. Det är ett trevligt ställe att vara på med barn. Man kommer nära djuren och det är många upplevelser.

 
Inne hos krokodilerna



 
Att bygga upp människokroppen var kul och även att tävla med djuren.

 
Hajrevet tycker jag är roligast och nu längtar jag efter att snorkla på korallrev igen.

 
Det här tyckte vi var roligt båda två och blev ordentligt tvättade.




 
Lemurerna är gulligast

 
Vi fikade också där och det har dom byggt upp så man har djuren omkring sig. En rolig eftermiddag.

2 kommentarer:

  1. Så trevligt....där har jag aldrig varit...nu har jag en grej till på min lista "att göra när jag blir pensionär"....hahaha...lite skämt och lite allvar....Gunnel

    SvaraRadera