fredag 21 februari 2014

Härlig och virrig dag

Vad jag har virrat idag, det där med tiden, herregud! Först hade vi en lite dålig natt, vi hade myggor på rummet och hade svårt med lagom temperatur och med kudden och ja, det mesta. Men första natten är kanske alltid så. Vi sover bättre i båten haha! Kvart över 10 skulle det vara information av Apollo så den tiden skulle vi passa. Innan dess vår efterlängtade frukost, helt ljuvligt.

Här ligger hotellets restaurang.

Här är delar av det enorma frukostutbudet.

En man stod och gjorde omelett till gästerna där man fick välja vad man skall ha i. Överhuvudtaget är det massor av personal överallt, de är vänliga och pratar gärna, serverar och passar upp. Massor av sådana arbetsuppgifter som vi tagit bort.

Efter frukosten följde stora diskussioner om vad klockan egentligen var, allt visar olika och vi var dumma nog att inte ta med en vanlig armbandsklocka. Resultat, att efter att ha stressat för att bli klara till mötet så kom vi 1 timme för tidigt! Det vete gud vilken tidig frukost vi åt. Mötet var trevligt och vi fick lite olika information. Det slutade också med att vi bokade oss på en utflykt till, till Wadi rum som ska gå imorgon. Skriver om det då.

Fönstret och lilla balkongen längst ner till höger är vårt. Vi hade nu lyckats med att packa ihop våra badsaker, hittat en talong som vi skulle lämna in för att få badlakan och hämta biljetter till stranden. Stränderna här är privata och tillhör hotellen. Det finns en stor allmän badplats i Akaba som är full av den lokala befolkningen. Jag virrar runt med allt, pengar, broschyrer, iphonen, olika kort och hela tiden tror jag att jag glömt något. Jag vet inte riktigt längre om det är lättare med charterresor.

Vi passerar marinan när vi ska ner till stranden.

Jättehärligt väder, lite skyigt ibland och det är nog tur för våra kroppar, men varmt och skönt. Vattnet är också alldeles lagom varmt. Nu är det snorkling på gång.

Stranden var avstängd en bit ut, antagligen för att inte bli påkörd av båtar och scootrar. Det fanns inga stora korallrev här, men lite koraller, fina i olika färger fanns lite varstans och där fanns också fina fiskar att titta på.

En glad kille som kom och pratade.

Det är ingen trängsel precis och det är så skönt. Högsäsongen börjar inte förrän en bit in i mars och det är som mest här maj juni och juli fick vi veta. Inga problem att få tag i stolar.

Vi tog en paus på vårt hotellrum, drack ett glas rosévin på balkongen och hade det skönt. Vi hade bestämt att åka gratisbussen till Aqaba 17.30. Nu blev 17.30 plötsligt 16.30 i mitt huvud och där satt vi en timme för tidigt igen. Personalen tror nog inte att jag är klok, två gången idag har jag fått fråga dom varför inget händer också har jag helt fel för mig.

Till slut kom vi iväg iallafall.

Vi var hungriga efter att bara ätit frukost och gick direkt till en restaurang som Apollotjejen rekommenderat, Ali Baba.

Vi drack först en juice som ska vara alldeles speciell här, en Lemon minta juice och den var god. väldigt god, men så är jag också väldigt förtjust i mynta. Möjligtvis saknades romen. De flesta restauranger i stan serverar inte alkohol och det är helt ok.

Vi är nyfikna på den jordanska maten och vill ha deras mat. Idag åt vi grillat, jag en blandad tallrik med kebabkött, kyckling och lamm, det var gott, men inget sensationellt. Vi letade sedan efter en fredagsmarknad som vi inte hittade, jag tror inte att det var någon marknad, istället gick vi runt lite bland soukerna.

Den största moskén i stan är helt enormt fin. Det var roligt att se den upplyst på kvällen. Fredagar är jordaniernas lediga dag så det var ingen bra dag att gå in i moskén så det väntar vi med till en annan dag.

Vi ville ha en kopp kaffe innan vi åkte tillbaka och kom till ett riktigt roligt ställe med bara lokalbefolkning. Det spelades kort och röktes vattenpipa överallt. Vi fick ett jättestarkt kaffe som smakade kardemumma och lite kanel tror jag. Vatten i burken bredvid hörde liksom till.