lördag 22 februari 2014

Wadi Rum

En natt med god sömn, personalen frågar hela tiden hur det är och om allt är bra och jag sa att vi hade myggor. Dom bad jättemycket om ursäkt och nu var det åtgärdat, jag hade inte ens tanken att dom skulle göra något åt det. Så är det bara kudden och det är verkligen ett ilandsproblem, jag sover utan kudde, det går bra. Vi startade dagen som sig bör med frukost.

Eftersom vi skulle iväg på en utflykt 12.20 så tog vi det lugnt och höll oss vid poolen. Idag har det varit 29 grader varmt och sol, hoppas det håller i sig, annars kan det vara lite opålitligt vid denna årstiden.

Jag blir fort rastlös i en solstol och då var det bra med aeorobics som är varje dag kl 11.

Jag handlade också i shopen här på hotellet. En schal till Harald för våra utflykter, ett armband och en klänning.
Vi åkte buss tillsammans med ett stort gäng nordiska resenärer till Wadi Rum. Det är ett stort ökenlandskap med en fantastisk natur. Den är också platsen för strider långt tillbaka i tiden och har någon slags betydelse för revolutionen i Jordanien. Idag är den en av Jordaniens största turistmål.

Bergformationerna är fantastiska och emellan dessa bara sand.

Vi anlände först till ett center för turismen där vi skulle se en film som inte fungerade. Vi flyttade över i jeepar och satt 6 st på ett flak med bänkar. Där hamnade vi bl a med ett par från Mölle, det är alltid så lustigt.

Var arbiska guide Sally som var väldigt trevligt och pratade en lättförståelig engelska. Vi fick ta del av massor av information, först på hela bussresan på 12-13 mil och sedan vid varje stopp med jeeparna.

Vid detta stoppet skulle vi klättra upp på en höjd. Det var bland det värsta jag gjort på evigheter, jag var helt slut med blodsmak i munnen. Tänk er att klafsa upp i tung sand, varje steg upp kasade man halvvägs tillbaka. Det var bara min jävla envishet som gjorde att jag kom upp.

Nästa stopp var bl a hos kameler och vi fick veta mycket om dom, det är intressanta djur.

Gamla ristningar som är från flera tusen år före Kristus.

Vår jeep.

Vid nästa stopp fick vi gå in här och sätta oss. Vi fick te och information om hur de hanterar kaffe från helt orostade bönor. En kille och en tjej fick också klädsel och förklaringar om hur man knyter scarvesen och tjejen fick hel klädsel med burka.

Nästa stopp var för att se solnedgången och sedan en promenad till beduinlägret där vi fick mat.

Det var helt magiskt att sitta här och se solen gå ner bakom bergen.

Innan det var dags för middag var det obligatoriskt att dansa arabisk dans, riktigt roligt var det. Vi fick verkligen känna på hur det är att åka på arrangerad utflykt haha.

Vi fick se hur de plockade upp lammköttet som legat här under sanden och kokat i 3 timmar.

Maten var underbart god och lammköttet så mört och gott. Det bästa hittills. En kaka fick vi också till efterrätt.
Vi kom helt utpumpade hem och varje dag möts vi av olika kreationer på sängen med hibiscusblad.
Har jag skrivit att vi har det bra?!!!