Translate

fredag 23 maj 2014

Sommarliv andra dagen

Äntligen en promenad igen, fast jag känner mig trött och har sådär lite allmänt ont mest överallt. Bara ett konstaterande, inget gnäll, det går över igen. Iallafall gick jag ut till Lerbergets hamn och tillbaka, 5,6 km. Jag tappade en objektivdel till min kamera och fick sedan cykla samma väg utan att hitta det.

 
Redan på morgonen var det massor av skolelever som badade.






 
Vi fortsatte i båten, nu är hon klar att segla så får vi se när det blir.



 
Så nu är våra båttavlor på plats. Överst är det först vår Maxi77 och bredvid vår Winga27. Dessa har jag sytt i textil. Underst är det Aurora som Harald fick i 50-årspresent.

 
Detta är Tistlarna utanför Göteborg som jag har sytt i textil och satt på drivved. Wille kom för att spela med Harald, nu ska han spela Den Blomstertid på skolavslutningen annars var det sista gången för terminen.


 
Jag plockade med mig hem lite hundkex från promenaden. De är så fina och skira tycker jag. Vi hade bestämt att grilla vid stranden med Jonathan, Hanna, Alva och Alice.

 
Söta små barn som älskar sin cykelkärra.

 
Vi gick för att bada med barnen medan Harald förberedde grillen.

 
Töserna gillar verkligen att bada och springer och plaskar och tjuter av glädje. Härligt att få vara med om.





 
Vi grillade våra favoritköttfärsbiffar som är så enkelt. Jag blandar lika delar olja, vinäger och soja, till 4 personer lite drygt 1 dl av varje. Sedan plattar jag till färsen direkt från paketet och lägger i så det får ligga någon dryg timme före grillningen. Till det en enkel potatissallad med purjolök, rädisor och romansallad. Jag gör en sås av creme fraiche och lite gräddfil, kryddar med salt, peppar och vitlök och blandar det med potatisen. Gott och snabbt alltihop.



 
Trevlig samvaro på filtarna och vi njuter av försommarkvällen.

 
Alice släppte inte burken med Tiramisu som vi åt till efterrätt. Vi upptäckte att den innehöll lite alkohol så de fick bara smaka lite lite. Den är god förresten, köpt färdig på Lidl.

 
Alva pratade i telefon istället för att slicka burkar.

4 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut med bad, grill och slappning på en härlig kväll. Det är så vi önskar vår sommar och hoppas på många fina dagar. Så enkelt det verkar när du berättar om hur du gör maten och sedan när jag själv skall göra det så tycker jag inte det är lika enkelt. Tack för tipset om tiramisun på Lidl. Härliga badbilder på er alla, men leenden på Alice och Alva är extra härliga. Ja det är bara att njuta så länge vi får med både di små och stora. Ha en bra helg på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla, ja det är härligt med sommardagar!

      Radera