Translate

onsdag 21 december 2016

Kalkon

Jag har stekt en kalkon idag till morgondagens julmiddag. Det är bra att kunna laga den dagen före, skära upp den och lägga fint i en ugnsform och göra klar såsen. Imorgon är det bara att sätta in den i ugnen och fixa tillbehören.


Jag använder receptet Jacob Wismars julkalkon.

Imorgon värmer jag den i 100-125 grader ca 1,5 timme före serveringen med folie över.


Vi har använt Fryern också idag. Harald vill testa med att baka potatis i den. Det fungerade inte, bättre att göra i ugnen som vanligt. Harald fick passa dom hela tiden eftersom dom inte cirkulerade. Det blev ju iallafall bakad potatis som vi åt med fjärilskotletter och vitlökssmör.


Jag fick för mig att prova med att fritera grönkål till julbordet. Det gick inte heller så bra, jag visste inte hur långt tiden skulle vara och chansade på 15 minuter, dessutom glömde jag den där msk olja, hur jag nu kunde glömma den. Dom blev brända haha! Jag skiter nog i det där, ingen äter det ändå.


3 kommentarer:

  1. Kalkonen ser härlig ut och bra sätt att fixa den dagen innan och skära upp den kall och då blir det ju finare bitar också och sedan bara värma upp den i ugnen. Perfekt. Jag har sagt det till vår svärdotter som alltid har kalkon till Thanksgiving, men den skall alltid skäras upp när man skall äta och det är ju lite jobbigare och kladdigare, men allt enligt hennes tradition och det skall hon ju få ha också. Hon är ju från Staterna som du vet. Smaklig måltid i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har lärt mig detta av Haralds syster Karin och tycker att det fungerar så bra. Men, det är ju såklart en annan sak med den där Thanksgivingtraditionen, då är det nog så att den stora ståtliga kalkonen ska skäras upp direkt. Kram

      Radera
  2. Mmmm!! Gott med kalkon!!!! Ni får ha en så mysig julmiddag idag nu! Kram Anna

    SvaraRadera