Translate

fredag 23 juni 2017

Kiruna

Jösses, det går ju inte att sova, jag får ta till det där lilla halva pillret Atarax. Inatt låg jag mest och tänkte, jag måste ju ut och uppleva den där midnattssolen och inte ligga och försöka sova. Det var alldeles för kallt att göra slag i saken, 3 grader ute. Tur jag har en bok. Jag sov några morgontimmar innan tyskarna började babbla utanför bilen högt och tydligt. De skulle tydligen kör tidigt haha! Men allt är så spännande och roligt, idag har jag som förslag att vi ska sitta ute inatt och dricka den där snapsen som inte blivit av än. Jag får se om Harald nappar på det, just nu sover han, så kanske..... Vi hade bara 8-9 mil kvar till Kiruna så det körde vi efter frukosten.


Vi närmar oss Kiruna och här ligger det nya stadshuset och området som ska bli det nya stadscentrumet i Kiruna.


Vi hade bestämt oss för att bo på campingen här, den ligger centralt och vi behövde dusch och tanka vatten. 


Utsikt över en av gruvorna. En riktigt fin camping med reception, restaurang och spaanläggning. Serviceanläggningen nära där vi står är superfint. Jag får erkänna att det ibland är härligt att ligga på en camping, dessutom har vi el! Just nu sitter jag här i receptionen för att ha tillgång till wifi, det fungerar inte där vi står.



En liten stund i kylan, det är alldeles vindstilla och såå tyst, helt underbart. Första vinflaskan under resan korkades upp för att fira, vi är lite dåliga på det.


Minsann om det inte blev lite midsommarfirande trots allt. Det utlovades dans kl 13, men jag tror inte det blev någon dans eller så missade vi den.


Det tillverkades midsommarkransar i en stor kåta här som också värmdes upp med en liten brasa, så mysigt.




Istället för att bada i poolen kunde man köra små båtar.


Vi åt en midsommarbuffé i restaurangen som serverades mellan 12 och 15. Jag fick smaka en massa olika sillsorter och bara njöt.


Varmrätterna var också goda, bl a viltköttbullar med gräddsås.


Den mörka sillen är blåbärssill, hade jag aldrig smakat förr, inte jordgubbssill heller, men blåbären var en favorit.


Efteråt var det jordgubbstårta och kaffe. Jag åt så jag fick en fruktansvärd magknip, aj aj. Det är alldeles för gott!



Vi cyklade in till stan, det var väldigt stängt idag, men ändå roligt att se. Turistinformationen hade öppet och där var en liten utställning om allt som pågår.


Vi tittade på kyrkan som något år blev vald till Sveriges vackraste kyrkbyggnad. Den är vacker och väldigt speciell. Det är en av byggnaderna som ska flyttas till det nya centrumet, hur det nu ska gå till.










Snöklädda fjäll i bakgrunden, men det syns inte så bra. Jag älskar våra cyklar och att även Harald hänger med och cyklar. Imorgon ska vi köra sista sträckan i Sverige och kommer in i Finland och Norge. Först måste vi bunkra lite mat haha!

Ha en pågående Glad Midsommar!

4 kommentarer:

  1. Åhh!! Vad det ser härligt ut!! Hoppas du får sova lite bättre inatt! Glad midsommar min vän!!! Hälsa !!! KRAAM💚🌺💚🌺💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite seg på att svara ser jag, som jag sa så är jag lite avig med Iphonen också har jag fullt upp med att fixa bilder, välja och lägga in haha! Men, jag är så glad för uppmuntran! kram

      Radera
  2. Åh, på den campingen bodde vi också .... i tält😱

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte på dig där.... fast jag visste inte riktigt var ni bodde! Då såg det nog inte ut som nu, nybyggd reception och serviceanläggning!

      Radera