Translate

torsdag 22 juni 2017

Lappeasuando

Imorse var det kallt, 4 grader ute och 12 i bilen! Vi har envisats med att inte ha någon värme på i bilen och tycker ändå att den håller värmen hyfsat bra, det går ju jättebra att sova, men att stiga upp är lite kylslaget. Men, vi studerar ju samernas liv och då kan vi ju prata om kallt, jag fattar inte hur de kunde leva på det sättet de gjorde. Dotter Mia gifte sig med sin Jonas inatt i Las Vegas och jag satt uppe länge och väntade på bilder, jag fick några och sedan kunde jag somna. Så roligt och spännande, hon och jag har ju varit ute på hemliga uppdrag under våren och då har jag varit med henne och provat klänningar. Det är inte många som vetat om att de skulle gifta sig så det har varit kul att följa på Facebook och Instagram idag. Jag hade gärna varit med där.


Jag har tagit bilden från Facebook, jag tror att det är Camillas (svägerskan) som är med.

Vi fick en kort frukost i kylan och började köra mot Jokkmokk. Vi passerade Polcirkeln, så spännande det är.



I Jokkmokk parkerade vi bilen och gick runt och tittade. Det finns mycket hantverk och sameslöjd.






Allt häruppe står också på samiska, det tog ett tag för oss att förstå det. Jag måste erkänna min totala okunskap om samekulturen och är glad att jag får lära mig lite nu.



Vi gick till Samemuséet och en jättefin utställning där vi lärde oss mycket.





Vi behövde något i magen och vi slog till med gatuköket haha!


Det var inte ens Per i Viken var Haralds kommentar.



Jag gick sedan själv till den Botaniska fjällträdgården, där var så fint. Det är egentligen helt fantastiskt att så mycket kan växa här uppe. Växtligheten är dock mycket kortare och mer marktäckande.





Vi fortsatte köra och hade tänkt stå på en ställplats vid Porjus kraftstation där vi kunde tömma toaletten. Vi gjorde det, men sedan fortsatte vi köra.



Vi körde in i Gällivare, men hittade inget trevligt ställe där så vi fortsatte mot Kiruna. Halvvägs däremellan stannade vi på en rastplats.





Egentligen borde vi ju ge oss ut på lite vandringar i fjällvärlden, men jag får inte med mig Harald på det. Vi får vara nöjda med att köra och se omgivningarna häruppe. 


Idag lyckades vi inte med utsikten! Nu ikväll är det 5 grader ute och vi har satt på gasolvärmen så nu sover vi nog gott trots att det är ljust som mitt på dagen.

3 kommentarer:

  1. Så roligt att jag får vara med och följa er på resan genom Sverige. Jag har inte kommenterat något på er resa, men är en trogen följare. En fantastisk resa med många nya upplevelser förstår jag och mitt i allt gör dottern en härlig resa i USA med både giftermål och annat. Samtidigt följer vi vår sons semester i Californien (Olivers mormor och morfar m fl bor ju i LA) via FB och i nästa vecka följer vi Toves semester i Kroatien. Datorn har ju gjort att man kan vara med på allas resor på ett jättebra sätt och det känns inte som att de är så långt borta då. Ha det nu fortsatt bra och kör försiktigt! Kramar till er båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, haha, ja ju har ju fullt upp, visst är det roligt att kunna hänga med. Jag är så glad över att kunna vara med lite på Mias USA trip. Och det är ju så fint i Kullabygden också på sommaren. Kram

      Radera
  2. Alltså vilken resa ni gör!! Härligt härligt!! Kram 💚💚💚

    SvaraRadera